PROMZ MAGAZINE 02-2023

2023 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL 23 HUISJE BOOMPJE BOSJE Haarlem, de meest versteende stad van Nederland, is een mooi startpunt, en Amsterdam zal ook wel willen. Niet dus. Ik ben maandenlang van het kastje naar de muur gestuurd. Ik liep stuk op de ambtelijke molen, tot een collega zei: Haarlem en Amsterdam zijn altijd populair, daar doen stadsbesturen minder moeite voor bewoners. In steden als Zaandam en Almere heb je meer kans. Dat klopte.’ Sterke bewijsvoering Samen met een kernteam van een paar collega’s slaagde Bleichrodt erin het concept na die moeizame startfase op veel manieren te verrijken. Wat hielp was dat die eerste gerealiseerde minibossen direct sterke bewijsvoering voor nut en noodzaak boden. Scholen en kinderen omarmden het idee en gemeenten waren blij met de bijdrage die het leverde aan het behalen van klimaatdoelen. En een onderzoeksrapport van de Universiteit Wageningen toonde de gunstige effecten van het Tiny Forest op de biodiversiteit, hittestress, waterberging en CO2-opslag zonneklaar aan. De eerste acht à tien projecten waren voor Bleichrodt c.s. één groot leerproces waarin de feedback van doelgroepen en betrokkenen is opgezogen. Daarna ging het lopen. Wat daarbij hielp was een financieringsaanvraag bij de Nationale Postcode Loterij; daarvoor moest een gestructureerd plan op tafel komen. De aanvraag werd gehonoreerd (1,85 miljoen euro). Daardoor werd de armslag veel groter, net als de interesse vanuit gemeenten, want nu kon 50% co-financiering worden aangeboden: ‘We merkten dat er lokaal zorgen waren over de klimaatverandering en droogte. Daar zijn we, samen met de communicatieafdeling van IVN op ingehaakt met artikelen, beeldmateriaal en blogs. En mijn toenmalige collega Maarten Bruns en ik hebben een boek geschreven: ‘Tiny Forest. Klein Bos, Groot avontuur’. We besloten de werving van gemeenten om te draaien: niet wij leuren bij gemeenten, maar gemeenten laten meedingen in een selectieproces om Tiny Forest-partner te worden. Dat was een risico, maar al snel bleek dat de belangstelling enorm was. We kregen 66 aanvragen binnen, maar konden er maar twaalf per half jaar aan en hadden voor 48 minibossen budget. Waar we niet op hadden gerekend, maar wat fantastisch was: enorm veel publiciteit. Het journaal, de radio, het was overal in het nieuws, ook lokale media pakten het massaal op.’ Slimme (actie)marketing Waar het realiseren van een Tiny Forest op zich al ingewikkeld is - grond vinden, gemeente meekrijgen, aannemer/ hovenier aantrekken, commitment van school regelen, plantgoed inkopen - zag Bleichrodt ook veel kansen om het concept verder te verdiepen en verrijken. Onder het motto ‘May the forest be with you’ (met een knipoog naar de Star Wars-filmcyclus) tuigde hij een breed Tiny Forest-programma op: ‘We hebben een draaiboek met stappenplan en template voor de buurt-aanpak gemaakt. We zijn gastlessen in de klas en bijeenkomsten in de buurt gaan organiseren om de aanleg voor te bespreken, dat creëert direct betrokkenheid. We zijn met plantdagen gestart, echte media-events en een groot succes in de buurt. We hebben een lespakket ontwikkeld en geven leerkrachten een training om het bos als buitenles-lokaal te kunnen gebruiken. We hebben de Tiny Forest Ranger bedacht: een kind is dan een maand de boswachter en verantwoordelijk voor het onkruid wieden, zwerfvuil opruimen en bijvoorbeeld het geven van rondleidingen. Echt, dat vinden ze geweldig en creëert een enorm engagement. We hebben een Inheemse Bomenwaaier gemaakt om de kennis van bomen en planten te vergroten. Zo proberen we steeds op verschillende manieren de betrokkenheid bij het ‘eigen’ minibos te vergroten.’ Je zou verwachten dat er ook een Tiny Forest-kledinglijn is - petjes, t-shirts,

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5