2023 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL 33 Bijna iedereen die werkt heeft er wel eentje. Dat betekent niet dat we allemaal ook het beste halen uit ons LinkedInaccount. Sterker nog: we laten best wat kansen liggen. Zonde en totaal onnodig. ZO HAAL JE MEER UIT LINKEDIN LinkedIn is als zakelijk netwerk al jaren populair. Ons land telt zelfs maar liefst rond de 10 miljoen accounts, volgens het platform. Toch gaat het gros van deze gebruikers nogal passief met het medium om, meent Victor Huiting, 100% LinkedIn specialist bij Rivercloud. “Veel mensen connecten met anderen. Soms delen ze een like uit. Maar de overgrote meerderheid doet er verder weinig mee. Om je een idee te geven: vorige maand postte slechts 7,1 procent van hen een bericht, al is dat percentage soms nóg lager.” Alleen meelezen kan net zo goed nuttig en bovendien heel vermakelijk zijn. Maar daarmee blijft er volgens de trainer ook een hoop potentieel onbenut. LinkedIn is namelijk een handige business tool. Om kennis mee op te doen en actief te netwerken, natuurlijk. Een goed uitgedachte aanwezigheid op het platform zorgt voor zichtbaarheid en draagt bij aan branding en het versterken van het imago. “LinkedIn biedt de gelegenheid om jezelf te positioneren als expert en leads te genereren”, vervolgt Huiting. “Daarnaast kun je het inzetten als hulpmiddel bij recruitment om talent mee te werven. Het dient dus meerdere GESCHREVEN DOOR - MARJOLEIN STRAATMAN doelen. Veel bedrijven trekken geld uit voor een glimmende website terwijl hun LinkedIn-pagina een ondergeschoven kind is. Jammer, want deze kan functioneren als een volwaardig bedrijfskanaal.” Gratis boodschappendrager Gelukkig is er van alles wat je kunt doen om het account vandaag nog (nieuw) leven in te blazen. Uiteraard moet het profiel er goed uitzien; ook op LinkedIn krijg je immers nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. In de praktijk zijn veel profielen volgens Huiting echter bij lange na niet compleet en concreet. Een goede foto bijvoorbeeld, is vatbaar voor velerlei interpretaties. “In het algemeen is een afbeelding van jezelf met een glas bier minder geschikt – tenzij je voor Heineken werkt – en hetzelfde geldt voor korrelige party pics. Een zekere professionaliteit is wel gewenst.” Ook nadenken over de banner op de achtergrond van de LinkedIn-pagina loont. Niet iedereen staat erbij stil dat deze kan fungeren als een gratis boodschappendrager, merkt LinkedIn marketing trainer Trudy Pannekeet op. Ze schreef het boek Spring eruit met LinkedIn en zegt: “Beeld zegt alles. Die banner is daarom een uitgelezen kans om iets van je bedrijf te laten zien. Ben je bijvoorbeeld onderscheidend met duurzame keuzes, plaats daar dan een toepasselijke afbeelding met daarbij een relevant duurzaamheidskeurmerk.” Ze heeft ook tips voor de kopregels in elk profiel. Doorgaans vinden we daar de functie-omschrijving van de persoon in kwestie. Een groep gebruikers vermeldt daarin summier wat er in hun contract of bij de KvK staat genoteerd. Maar daarmee doen ze zichzelf volgens haar tekort. “Van leveranciers in promotionele producten zijn er op LinkedIn heel veel. Reden waarom je op jouw profiel natuurlijk juist een specialisme moet vermelden, iets wat je anders maakt dan anderen. Gebruik daarbij alle beschikbare tekens en plaats relevante zoektermen. Vergeet niet dat LinkedIn ook een zoekmachine is, en dat mensen zo beter weten waar ze je moeten plaatsen en dat jij de uitgelezen persoon voor ze bent om zaken mee te doen.” In de huid van Van de kleine groep die regelmatig berichtjes post op LinkedIn beschouwt een deel het medium vooral als reclametool. Klinkt logisch. Pannekeet ziet veel accounthouders vooral zenden.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5