2023 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL 35 Folderteksten de wereld in slingeren in de hoop dat die maar zoveel mogelijk mensen bereiken is volgens haar niet per se de beste werkwijze. “Daar spreek je je doelgroep niet werkelijk mee aan. Wat wel werkt, is specifieker zijn en dieper ingaan op de behoefte van de klant met je posts. Daarmee kun je mensen raken die geraakt moeten worden. Probeer niet iedereen te bereiken. Daarmee spring je er niet uit. De anderen lezen vanzelf ook mee. Dat betekent dat je goed moet weten voor wie je schrijft. Vraag jezelf daarom af wat de marketeer of inkoper van jouw ideale klant bezighoudt. Wil diegene dat hem zorgen uit handen worden genomen? Dat hij uniek kan zijn met jouw product? Of dat je acties passen in zijn mvo-beleid? Speel daar dan op in met posts die daarover gaan. En hanteer daarbij de 80-20-regel. Zorg dat 80 procent van je berichten bestaat uit relevante informatie voor je klant, en 20 uit promotie. Onderaan een bericht met leuke wetenswaardigheden kun je dus best je kernwaarden of een stukje promotie vermelden. Maar schenk altijd eerst iets waaraan de ander wat heeft.” Liever persoonlijk Ondanks het zakelijke karakter van LinkedIn worden er met enige regelmaat ook persoonlijke noten op het platform gedeeld. Hoe ver je daarin moet gaan is geregeld onderwerp van discussie. Niettemin is een zekere persoonlijke touch volgens de experts wel aan te raden, om de simpele reden dat mensen nu eenmaal liever zaken doen met mensen dan met bedrijven. Alle reden waarom je volgens Huiting en Pannekeet dus best een keer kan uitweiden over een hobby waar je wild van bent. Of over je ervaring met een tool of een interessant webinar. Niet voor niets zijn de posts die viral gaan altijd persoonlijk getint, zoals Huiting opmerkt. Mensen waarderen het als je dichtbij jezelf blijft. Om die reden is het eveneens goed om – naast de mensen van de marketingafdeling – ook andere medewerkers met enige regelmaat iets te laten plaatsen over de organisatie. Plan momenten in je agenda om berichten te maken, tipt Pannekeet, en doe dat bijvoorbeeld in de aanloop naar een beurs. Door verhalen over elke afdeling en de mensen te delen krijgt het bedrijf veel meer een gezicht. Praktische tips Nu gaat natuurlijk niet iedereen even makkelijk op de digitale zeepkist staan. Het devies? Over je gêne heen stappen en toch de spotlights pakken. Er is altijd wel iemand die iets met je informatie kan. “Perfectie is niet nodig, als het maar menselijk is”, is het advies van Pannekeet. Over de ideale frequentie van posten verschillen de meningen. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je zelf wilt. Met één of twee posts per week doe je het volgens Huiting al heel goed. Al kan ook het uitdelen van duimpjes en plaatsen van opmerkingen bij de berichten van anderen je verder brengen. “Het voordeel van comments is dat ze minder inzet vergen dan het schrijven van een post maar net zo goed bijdragen aan je zichtbaarheid. Je gaat de conversatie aan en springt eruit aangezien relatief weinig mensen commenten. LinkedIn beloont je hier ook voor met meer bereik voor je eigen posts. Dat geldt net zozeer voor een like, al sneeuwt die sneller onder”, zegt hij. “Een andere tip die LinkedIn-gebruik leuker en makkelijker maakt, is belletje lellen. Sinds kort kun je in het profiel van iedereen die je volgt of een connectie mee hebt op een belletje klikken. Hiermee ontvang je elke keer een notificatie als de persoon in kwestie een bericht of comment post. Zo blijf je (anoniem) op de hoogte van iemands LinkedInactiviteiten en kun je je vaker mengen in gesprekken.” Met alle mogelijkheden en kansen die LinkedIn biedt is het platform volgens de experts een volwaardig zakelijk instrument. Een fenomeen bovendien, dat je kunt beschouwen als een netwerkbijeenkomst en waarvoor je dus net zozeer je presence voorbereidt. Pannekeet: “Ook hiervoor geldt dat er niet direct een handtekening of klus uit rolt, maar pas later. Net als in de offline wereld.” Tips van Trudy en Victor • Gebruik de zoekwoorden voor je website ook voor je LinkedIn-pagina. • Vermeld contactgegevens op je pagina. Plaats eveneens een url naar je website, en een tweede link naar bijvoorbeeld de nieuwe collectie of de actie- of vacaturepagina van je bedrijf. • Op LinkedIn kun je zowel een bedrijfs- als persoonlijke pagina bijhouden. Behandel de bedrijfspagina als een persoonlijke. Mensen worden liever uitgenodigd om te connecten met een mens dan met een pagina met een logo. • Ga het gesprek aan, stel vragen, geef reacties. Zo ga je opvallen bij de mensen die er voor jou toe doen. • LinkedIn draait natuurlijk om connecties maken. Wees ook daarin persoonlijk. En zorg dat mensen je eerst een beetje leren kennen met content, in plaats van ze meteen een aanbod te doen. Victor Huiting Trudy Pannekeet ZO HAAL JE MEER UIT LINKEDIN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5