PROMZ MAGAZINE 02-2023

2023 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL 49 de klant natuurlijk koning. “Voor de mannen hebben we weleens een barbecuepakket samengesteld met een mooi leren kookschort en een kookboek voor kerels. Voor vrouwen vulden we een home-and-living-box met luxe kaarsen, een plaid en een fles prosecco. Dit zijn wel uitzonderingen. De meeste klanten geven iedereen hetzelfde pakket. Dat is handig met inkopen en ook met uitreiken. Wat wél meer gebeurt, is dat klanten doorgeven hoeveel medewerkers geen alcohol in hun pakket willen. In plaats van een wijntje stoppen we in hun pakketten dan een flesje vruchtensap”, vertelt ze. Vorig jaar en ook in het huidige zijn het vooral food-producten die vanwege de gestegen kosten voor boodschappen populair zijn in het kerstpakket in Zaltbommel. Hoewel kerstpakketten op maat vooralsnog niet trendy zijn, kan alles volgens het motto van Brandwijk. Zo ook voor de klant die (vorig jaar?) wél 200 gepersonaliseerde cadeaus wilde. Alle 200 medewerkers ontvingen dezelfde thermosfles en travel mug. Maar dan wel met hun eigen naam. “Voor ons geen probleem natuurlijk. In september was alles geregeld en besteld. Alleen kwam er half november ineens een nieuwe medewerker bij. Tja, en die kreeg natuurlijk ook een kerstpakket dat op de persoon was afgestemd. Bepaalde kosten moesten opnieuw worden gemaakt. Personaliseren kost geld.” Halalwensen Verderop in Nederland zijn ook bij ZaaKado in Rotterdam de werkzaamheden voor kerst in volle gang. Commercieel directeur Lisa Schildwacht is van mening dat er nu al veel wordt ingespeeld op persoonlijke voorkeuren. Met keuzeconcepten, vertelt ze, waarin personeel onder meer de keuze heeft uit verschillende planten of typen parfums. Maar ook op andere manieren. “Ons assortiment bestaat bijvoorbeeld ook uit aparte geschenkensets voor mannen en vrouwen, uit duurzame pakketten en geschenken en cadeaus gepersonaliseerd op naam die op zichzelf staan of in een pakket gaan. Daarnaast verkopen we ook pakketten die inspelen op halalwensen. Die bevatten geen alcohol en bijvoorbeeld ook geen varkensvlees en producten die varkensgelatine bevatten. In principe kun je op allerlei voorkeuren inspelen. Daar voeren we dan ook zeker gesprekken over met onze klanten. Het ligt er maar helemaal aan hoe ver je als werkgever wilt gaan. Rekening houden met zaken als een glutenallergie? Het kan. Voor kerst hebben we die vraag nog niet gekregen. Maar in de aanloop naar Sinterklaas al wel. Wij zorgen dan dat de mensen die geen speculaaspop kunnen eten een lekker alternatief krijgen, zoals een chocoladeletter.” In situaties zoals bovenstaande gaat het wel om bedrijven waarin de werkgever de mensen goed kent, merkt Schildwacht op. Dat wordt natuurlijk een stuk lastiger als het niet om vijf of vijftig arbeidskrachten gaat, maar om vijfduizend. “Al voelen ook grotere werkgevers vaak wel aan waarmee ze wel en niet kunnen aankomen. Is een groot deel van de mensen islamitisch, dan houd je daar rekening mee. Soms is er wat effort nodig om erachter te komen hoeveel halalpakketten er nodig zijn op een locatie. Al kun je dat ook omzeilen door iedereen zo’n kerstpakket te geven zonder er al te veel nadruk op te leggen. Dan zit je altijd goed.” Verrassing! Het kerstpakket is tot op zekere hoogte ook onderhevig aan trends en ontwikkelingen. Zo verdwijnt alcohol volgens de geïnterviewden in verhouding tot vroeger iets meer uit beeld als kerstgeschenk. Het roept de vraag op of ook ontwikkelingen zoals de opkomst van een veganistisch voedingspatroon invloed heeft op de samenstelling van de pakketten. Brandwijk kreeg de vraag om een vegan variant van het kerstgeschenk tot nu toe een enkele keer. “Het is nog best een uitdaging om zo’n pakket te vullen”, zegt ze. “En ook vraag ik me af of werkgevers rekening gaan houden met een paar vegans op een personeelsbestand van driehonderd mensen. Alles kan, maar ik denk dat het te ver gaat.” Wat volgens haar ook een rol speelt, is dat het bij een kerstpakket niet louter en alleen draait om de ontvanger. Het uitpakken is bijna een ceremonie waarvoor ook een eventuele partner en gezin aanschuiven. Daarom, zo vindt Brandwijk, is het helemaal niet zo erg als er een keertje iets in zit wat niet je smaak is. Je kunt er immers altijd wel weer iemand anders blij mee maken, is haar strekking. “Natuurlijk speel je zoveel mogelijk in op wat de werknemer leuk vindt en doe je bouwvakkers geen geurkaarsen cadeau. Dat vind ik al werken op maat. Er zijn daarnaast klanten die hun werknemers laten kiezen uit verschillende kerstpakketten. Maar nogmaals: veruit de meeste klanten geven hun medewerkers hetzelfde pakket. Naast dat dat makkelijk is, vinden de ontvangers dat ook echt het leukst. Ze willen verrast worden. Dat hoeft niet op de persoon te worden afgestemd. Juist niet.” De allemansvriend In bedrijven waarin dagelijks duizenden mensen aan de slag zijn kun je nooit iedereen helemaal tevreden stellen. Het is een gegeven waarvoor de meeste mensen volgens Lisa Schildwacht ook wel weer begrip hebben. “Een grote partij met 20.000 medewerkers kiest daarom veelal voor een keuzeconcept - alhoewel de vraag daarnaar enerzijds afneemt en deze concepten anderzijds persoonlijker worden doordat bedrijven zelf cadeaus selecteren waaruit medewerkers kunnen kiezen - of een kerstpakket met producten die iedereen mag hebben. Een allemansvriend noemen wij dat. Dat is nog steeds heel populair.” Milou Brandwijk ziet het schenken van een relatief homogeen kerstpakket voorlopig niet verdwijnen, om alle genoemde voordelen. En dat is prima, zo vindt ze. “De meeste werkgevers denken echt goed na over wat het best bij hun mensen past. Ook wij kijken mee naar wat er vorig jaar is gedaan, wat er belangrijk is voor de mensen op de vloer en met welke insteek we het personeel echt kunnen verrassen. Maar: je moet ook niet vergeten dat áls je een cadeau krijgt van je werkgever, je daarvoor natuurlijk ook gewoon dankbaar mag zijn.” MEER OP MAAT OF ONE SIZE FITS ALL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5