2023 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL 67 De hoge inflatie is een frequent gespreksonderwerp, zeker als het gaat om prijzen in de supermarkten die inmiddels een stuk hoger liggen dan een jaar geleden. Het promotionele antwoord op deze ontwikkeling is een grote hoeveelheid prijskortingen. Je kunt geen folder van een supermarkt openslaan, of de tijdelijke prijskortingsacties vliegen je om de oren. Het zijn er zoveel dat je je afvraagt of het niet logischer is om de prijzen structureel iets te verlagen. SAAI ACTIELANDSCHAP Het prettige aan prijskortingsacties is dat je er weinig werk aan hebt: de winkelier vertelt wel wat de van/voor prijs van het product in zijn winkel gaat worden. En met een prijsaanbieding haal je gegarandeerd de weekfolder. Voor andere soorten promotionele acties, zoals premiums, spaaracties en prijsvragen, moet je iets nieuws bedenken, je moet ze (laten) ontwikkelen, de logistiek moet geregeld worden, etc. Kortom, als je niet voor een prijsactie kiest maar voor wat anders, dan haal je je het nodige werk op de hals. Maar je kunt je daarmee als merk wel van andere merken onderscheiden. Het is niet voor niks dat als we aan vroegere promotionele acties denken, het altijd om premiums en prijsvragen gaat en nooit om prijskortingen. Want een korting is de klant volgende week alweer vergeten. Een gevolg van de focus op prijskortingen is dat er momenteel nauwelijks meer andere promotionele acties gehouden worden. Hier en daar wordt nog wel eens een pretpark- of dierentuinkaartje aangeboden, en we zagen ook nog een keer een te winnen barbecue voorbij komen (bij Heineken), maar grote inhakers zijn er kennelijk niet meer bij. Vrijwel geen acties gekoppeld aan Max Verstappen of Formule 1 in Zandvoort, geen koppelingen met het WK Voetbal voor vrouwen en de successen in de wielersport en geen andere noemenswaardige zomeracties. Prijskortingsacties zijn uiteraard sterk gerelateerd aan verkoopdoelstellingen, terwijl andere promotionele acties (premiums, prijsvragen, spaaracties, etc.) niet alleen de omzet helpen bevorderen, maar ook een merk op diverse manieren kunnen profileren. En dat laatste missen we op dit moment. Het huidige promotionele landschap, met vrijwel alleen maar prijskortingen, is daarom wat saai geworden. Maar er moet toch eens een dag komen dat merken zich weer gaan manifesteren met behulp van andere actietechnieken. Hoe lang we daarop moeten wachten weten we niet. Maar laat iemand aub de aftrap nemen. Ed van Eunen combineert twee marketingspecialismen: promotionele activiteiten enerzijds en marktonderzoek anderzijds. Dat levert regelmatig boeiende observaties op waarvan in dit blad verslag wordt gedaan. Ook een interessante promotionele actie gezien? Laat het de redactie weten via peter@hetportaal.com GESCHREVEN DOOR Ed van Eunen COLUMN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5