PROMZ MAGAZINE 02-2023

2023 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL 69 Inmiddels heb ik natuurlijk bij veel distributeurs een kijkje in de keuken mogen nemen. En bij sommigen voel je dat er binnen het bedrijf een bepaalde ‘buzz’ is. Het is moeilijk te duiden, maar je voelt dat hier iets speciaals aan de hand is. Dat heeft voor m’n gevoel te maken met de chemie tussen jonge mensen, creativiteit en een bepaald enthousiasme. Amigo Promotion is zo’n bedrijf waarbij je dit gevoel krijgt. Het gesprek vind dan ook plaats met alle medewerkers omdat eigenaresse Chantal Paters zo iemand is die vind dat iedereen een even belangrijke bijdrage heeft binnen het bedrijf. Ontstaan In 1989 is Amigo Promotion opgericht door Martin de Vries en een compagnon. Het bedrijf zat in Enschede en had een drukkerij aan huis. Toen dat in 2012 minder goed ging werd het bedrijf overgenomen door Karin Esman en Lex van de Bosch. Vervolgens gingen Karin en Lex uit elkaar en nam Karin Amigo mee en ging Sinds een paar jaar timmert Amigo behoorlijk aan de weg. Regelmatig zie je campagnes voorbij komen die opvallen qua creativiteit en steeds vaker krijg ik een persbericht in mijn postvak waarin nieuwe klanten aangekondigd worden. Tijd dus om een kijkje te nemen in Meppel, waar Amigo gevestigd is. AMIGO PROMOTION: NORMAAL DOEN, PERSOONLIJKE AANDACHT GEVEN AAN JE KLANTEN EN LEUK WERK MAKEN GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL Lex verder met Cow Company en Allgifts. “Zo’n vier jaar geleden vroeg Karin me of ik interesse had om Amigo over te nemen”, zo vertelt Chantal. Lachend “en zo is het gekomen…” Janick Doosje, employer branding specialist bij Amigo, onderbreekt “dat klinkt wel heel gemakkelijk. Ik zal het even kort verduidelijken. Amigo stond er in die tijd helemaal iet zo goed voor. Jarenlang lag de focus op ‘eerst geld verdienen en dan kijken we wel verder’. Chantal heeft direct na de overname eerst geïnvesteerd in de mensen, in kennis van medewerkers en in samenwerking. En toen kwam de schwung erin en nu zijn we ook echt een heel hecht team, dat beter presteert dan ooit tevoren. Omdat we in een heel leuk vak zitten, maar ook omdat het werken bij Amigo heel leuk is. Dat is echt de verdienste van Chantal.” Investeren Het is duidelijk dat bij Amigo nu de kosten voor de baten uitgaan. Zo wordt er op dit moment veel geïnvesteerd in IT, om het employee branding stuk zo professioneel mogelijk invulling te geven. Net als veel distributeurs heeft Amigo zich op deze markt gestort en niet zonder succes. “Voor ons is dit echt een belangrijk deel van de business geworden”, zo vertelt Chantal. “We beheren een groot aantal shops voor onze klanten. En we willen zo goed mogelijk kunnen inspelen op de vraag van die klanten, dus investeren we enorm in de techniek achter onze shops. We hebben gezien dat dit zijn vruchten afwerpt. Je kunt dat niet houtje touwtje doen. Een shop moet makkelijk zijn in te regelen, er aan de voorkant heel goed uitzien en aan de achterkant goed communiceren met de systemen van je klant, veilig zijn en ga zo maar door. Wij denken dat we ons hiermee kunnen onderscheiden, dus vandaar ook dat we gekozen hebben voor een eigen systeem, dat volledig is ingericht naar de (toekomstige) wensen van onze klanten.” Creatieve invulling Amigo heeft een modern kantoorpand op

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5