PROMZ MAGAZINE 02-2023

7 2023 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL VOORWOORD Dit voorwoord wil ik in zijn geheel wijden aan de liefde voor merkactivaties. En het grote gebrek hieraan op dit moment op de winkelvloer maar zeker ook online. In navolging van wat Ed van Eunen stelt in zijn column op pagina 67, namelijk dat het promotielandschap saai aan het worden is, wil ik merken oproepen vooral weer gebruik te maken van dit geweldige actiemechanisme. Want niet alleen wordt het promotielandschap saai, boodschappen doen (zowel on- als offline) wordt minder leuk. Bovendien doen al die prijspromoties niets voor je merk op langere termijn (bevordert geen merkentrouw, aankoopfrequentie of meeraankopen). Van Eunen legt de oorzaak voor een belangrijk deel bij de inflatie. Merken nemen aan dat vooral prijspromoties het goed doen bij steeds hogere winkelprijzen. Ik gooi er een alternatieve oorzaak in. De krapte op de arbeidsmarkt. En dan met name bij marketeers. Heel veel zitten voor de korte termijn in de wedstrijd en dan wil je korte termijn succes. Het liefst wil je elk jaar een stapje omhoog, naar iets meer salaris en een iets grotere auto (ik chargeer natuurlijk…). En wat is er dan makkelijker dan een prijskorting? Maar nogmaals, het doet niks voor je merk op langere termijn. Marketeers die echt hun nek durven uit te steken, die liefde hebben voor het merk dat ze vertegenwoordigen, moeten de liefde voor merkactivatie wel met mij delen. Een prachtig voorbeeld zijn de marketeers van Lay’s (pagina 10), die met hun sterke merkactivaties de consument voor langere tijd aan zich weten te binden. Marketeers, neem hier een voorbeeld aan. Zet dit prachtige actiemechanisme in. Wedden dat je je eigen carrière op langere termijn een groter plezier doet? En je laat mijn hart weer wat sneller kloppen… DE LIEFDE VOOR MERKACTIVATIE COLOFON PromZ Magazine 24ste jaargang, september/oktober 2023 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Media B.V., Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer, Tel: 075-6475747, E-mail: traffic@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 7x per jaar, nr 6 is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.000 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt € 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen bij voorkeur via traffic@hetportaal.com te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode. Adreswijzigingen: Dienen bij voorkeur, onder vermelding van het abonneenummer op de adresdrager, via traffic@hetportaal.com te worden doorgegeven. Hoofdredactie: Peter van Gestel Redactionele medewerkers: Ed van Eunen, Lisette Erdtsieck, Allard Frederiks, Ruud Slierings, Judith Munster, Marjolein Straatman, Martin de Winter, Jenny Leeuwenkamp en Fred Sengers Redactie-adres: Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer, Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Bladmanagement: John M. Swaab, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Pierre van den Ancker, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-43854384 E-mail: pierre.vandenancker@hetportaal.com Ferry Aaftink, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck, Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +49 (0)173-1933919 bettina.nettelbeck@hetportaal.com Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Tel: +31 (0)75-6475747, E-mail: traffic@hetportaal.com Beeldmateriaal: BC Fotografie, Ad Bogaard, iStockphoto, Creative Owl Media Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl, Alkmaar © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. GESCHREVEN DOOR Peter van Gestel

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5