2023 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL 71 NORMAAL DOEN, PERSOONLIJKE AANDACHT GEVEN AAN JE KLANTEN EN LEUK WERK MAKEN een industriegebied in Meppel. Opvallend genoeg is er geen showroom zoals je die bij veel andere distributeurs nog wel ziet. Komt dit door het type klanten? Volgens Chantal heeft het vooral te maken met de invulling die het team geeft aan zoals ze zelf zegt ‘het creatief omgaan met de vraag van de klant’. “Wij zijn niet het bureau waar je heengaat voor een pennetje. Natuurlijk doen we wel pennen en ik bedoel dat ook helemaal niet denigrerend, maar vaak komen klanten bij ons met een bepaald probleem en daar zoeken wij een oplossing bij. Dat kan een standaard product zijn, waar we dan onze eigen draai aan geven, maar het kan ook zijn dat we iets zelf laten ontwikkelen. Wanneer je een showroom zou inrichten, ga je al snel richting de standaard producten en wij bedenken liever een oplossing los van het product. Inmiddels is dat ook wat klanten van ons verwachten. Bovendien geeft je site je voldoende mogelijkheden om ook die standaard dingen te laten zien.” Duurzaamheid Ook Amigo ontkomt niet aan de duurzaamheidsvraag van klanten. Hoe wordt hier invulling aan gegeven? Volgens Chantal vooral heel pragmatisch. “Ik moet bekennen dat ik er af en toe wel een beetje kriegel van wordt. Slaan we niet door? Wij zijn natuurlijk ook kennis aan het opdoen en goed aan het kijken naar wat beter kan in materialen et cetera. Maar we moeten ook niet heiliger zijn dan de Paus. Als je echt goed voor het milieu wilt zijn, dan moeten we stoppen met onze business, maar dat willen we ook niet. Ik denk dat de belangrijkste betekenis van duurzaamheid is dat een product lang meegaat. En wellicht belangrijker, dat de ontvanger van een product het zo leuk moet vinden dat het nog jaren gebruikt wordt. Daar moeten we ons volgens mij op focussen. Als je iets krijgt waar je blij van wordt en wat je veelvuldig en langdurig gaat gebruiken is dat in mijn optiek echt duurzaam. En dat je dan rekening houdt met materiaalkeuze, recyclebaarheid en ga zo maar door is een randvoorwaarde. Dus we gaan steeds meer toe naar kwalitatieve producextern. Klanten moeten het vooral leuk vinden om met ons te werken. Laten we eerlijk zijn, onze business is geen rocket science. Natuurlijk probeer je het beter te doen dan je concurrent en er een net iets andere invulling aan te geven, maar het echte verschil wordt gemaakt door het persoonlijke contact met je klanten. Als je mensen uitstralen dat het hier leuk is om te werken, straalt dat ook af op de relatie met je klant. Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Maar employee branding is iets dat je zelf moet omarmen, wil je het ook voor het voetlicht brengen bij je klanten. Als ik één bedrijf uit de branche zou moeten noemen dat een inspiratiebron voor me is, dan noem ik Robitex. Ik las onlangs het interview van Danielle in jullie magazine en in visie en zakendoen lijken onze bedrijven volgens mij op elkaar. Natuurlijk zijn ze al wat stappen verder, maar dat is wel de richting die wij ook uit willen gaan.” Toekomst Waar staat Amigo over laten we zeggen vijf jaar? “Ik vind het in deze tijd al moeilijk om een voorspelling te doen voor over twee jaar”, stelt Chantal. “We willen wel groeien. Het hoeft niet heel hard en we hoeven ook niet de grootste van Nederland te worden, maar we willen wel een speler van betekenis zijn. En dat betekent dat we blijven investeren in onze eigen mensen en in klantrelaties. Maar vooral willen we heel leuk werk maken, plezier hebben en onze klanten tevreden stellen met creatieve en effectieve promotionele campagnes. “Als je echt goed voor het milieu wilt zijn, dan moeten we stoppen met onze business, maar dat willen we ook niet.” ten die ook echt gewild zijn en we stappen af van de typische strooiproducten met een logo, waarvan je je sowieso moet afvragen wat ze voor je merk doen.” Mensen als toegevoegde waarde Gevraagd waar Amigo zich nu echt onderscheid van andere distributeurs heeft Chantal direct een antwoord klaar: “mensen”. “Niet alleen intern maar ook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5