2023 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL 79 “CREATING MEMORIES: DAT IS WAT WE DOEN” (advertentie) heel wat van ons uithoudingsvermogen, maar als we dan zo’n wensklant binnen hebben, is dat natuurlijk een prachtig succesmoment dat we graag met elkaar vieren.” We create memories De markt waarop Fox zich begeeft is nog lang niet verzadigd. “Er zijn nog genoeg steden in Europa, en ook buiten Europa, waar onze producten nog niet liggen”, glimlacht Koot. “Hetzelfde geldt voor leisurebrands. Daar komt bij dat ‘het willen hebben van een blijvende herinnering’ steeds belangrijker wordt. Bezoekers aan een stad, pretpark of museum hebben vaak enorm genoten van hun experience, ze zijn ‘fan’ geworden en willen dat aan iedereen laten zien. De opkomst van social media heeft dat effect nog eens versterkt. We hebben onze limiet dus nog lang niet bereikt. Onze pay-off is dan ook ‘We create memories’, want dat is wat we doen. Het dragen van een sweater met ‘Amsterdam’ erop of een T-shirt met een afbeelding uit het Rijksmuseum of een festivalshirt met Pinkpop 2023 is hot. Voor ons natuurlijk een absolute zege.” Verduurzamen Wat de nabije toekomst betreft heeft Koot geen speciale plannen. “Het belangrijkste is dat we blijven verrassen met onze designs; gelukkig geen probleem voor onze ontwerpers. Daarnaast willen we ons blijven richten op het verduurzamen van onze collectie. Bij Fox Souvenirs is dat al prima geregeld met de duurzame kleding van Stanley/Stella. Ook over onze medewerkers ben ik heel tevreden. Ze zijn stuk voor stuk kundig en loyaal, gewoon goud waard. Het zou ideaal zijn als we nog twee salesmensen en een backoffice medewerker aan ons team kunnen toevoegen. Dan kunnen we nog wat verder uitbreiden. Dus: heb je affiniteit met textiel, kom eens langs voor een praatje. De deur staat open.” eigen inkoopafdeling is daarin doorslaggevend. We hebben samenwerkingen in onder andere Bangladesh, China, Polen en Turkije. De relatie met deze leveranciers is erg goed. We kennen elkaar inmiddels tientallen jaren en hebben aan één woord genoeg. Voor onze klanten betekent dit dat we razendsnel kunnen schakelen en dat we in zeer korte tijd zeer grote aantallen kunnen leveren. Het is één van onze belangrijkste USP’s.” Buitenland Zo’n vijftien jaar geleden, bij de splitsing van de bedrijven, zette Fox Souvenirs de stap naar het buitenland. Koot: “In Nederland waren - en zijn - we op alle toeristische plekken vertegenwoordigd, Amsterdam, Volendam, Schiphol, Rotterdam, de eilanden... Het was een logische stap om onze grenzen te verleggen. We zijn in Duitsland begonnen en inmiddels zijn we actief in een groot deel van Europa. Onze ontwerpers maken aansprekende designs die veel mensen aanspreken. Ze hebben echt het ‘fingerspitzengefühl’, en heel veel ervaring. Daarin onderscheiden we ons van andere aanbieders. En ook vanwege kwaliteit natuurlijk.” Hoe gaat het veroveren van zo’n nieuwe toeristische bestemming eigenlijk in zijn werk? “In een nieuwe stad brengen we vooral heel wat bezoekjes aan souvenirwinkels. We bekijken wat er allemaal in de winkels ligt, maken een praatje met de eigenaars en vragen hoe de winkelier inkoopt. Ook laten we onze eigen producten zien. Vaak zijn ze zo enthousiast dat ze er bij hun distributeur of groothandel op aandringen om met ons te gaan praten. Zo voegen we nu al vijftien jaar toeristische trekpleisters aan ons klantenbestand toe. Wat ook best bijzonder in die markt is, is dat wij bepalen hoe de Fox Originals collectie eruit ziet. De kleuren, de uitvoering, de modellen, de materialen, de prints: wij bepalen. Wat dat betreft is Amsterdam onze proeftuin. Elk jaar maken we nieuwe designs die we in Amsterdam uitrollen. Met de succesnummers gaan we naar de andere steden, waarbij de ontwerpen per stad worden aangepast.” FC Barcelona Ook op het gebied van merchandise zijn de grenzen de afgelopen vijftien jaar verlegd. Een tof voorbeeld hiervan is de merchandise die Fox voor FC Barcelona en Schloss Schönbrunn (het Sisi-Paleis in Wenen, red.) maakt. “Met FC Barcelona ben ik zes jaar bezig geweest”, glimlacht Koot. “Zo zie je maar weer: de aanhouder wint. Op de salesafdeling hebben we allemaal een wenslijstje van steden en merken die we graag aan ons portfolio willen toevoegen. Soms zijn we er actief mee bezig, soms wat minder. Het vergt in ieder geval
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5