PROMZ MAGAZINE 02-2023

2023 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL 81 Wie de media volgt, denkt bij TikTok misschien als eerste aan dreiging. Dat de Chinese overheid met jou meekijkt, via de app in jouw telefoon rondneust of invloed probeert uit te oefenen door propagandavideo’s voor te schotelen. Om die reden heeft de Nederlandse overheid ambtenaren opgedragen de TikTok-app van hun diensttelefoon te verwijderen. In sommige landen is het wantrouwen zo groot, dat overheden de app helemaal willen verbieden. Maar de gemiddelde consument lijkt zich daar weinig van aan te trekken. Sinds de internationale introductie in 2017 groeide het aantal TikTokkers als een komeet en behoort de app tot de meest gedownloade ter wereld. In Nederland zijn er nu vier miljoen mensen met de TikTok-app op hun telefoon. Een groei van 34 procent ten aanzien van het jaar ervoor (bron: Nationale Social Media Onderzoek 2023). Omdat lang niet iedereen op TikTok actief is of kinderen heeft die dat wel zijn (zoals ik) een snelcursus TikTok voor dummies. TikTok is een app voor je mobiele telefoon waar je korte video’s kunt bekijken In slechts zes jaar tijd groeide TikTok uit tot een wereldwijd succesnummer. Wat is het geheim van de Chinese short video app? TIKTOK: ALLEMANSVRIEND VOOR TIKTOKKIES TOT LITERATUURLIEFHEBBER CHINESE MERKEN IN NEDERLAND DEEL 4 en zelf kunt uploaden. Zo simpel is het. Dat roept de vraag op: hoe kan het dat zo’n eenvoudig concept de wereld stormenderhand heeft veroverd? Mediastrateeg en social media-deskundige Lena Bril onderscheidt daarvoor drie redenen: “Ten eerste de Coronapandemie; die creëerde de omstandigheden dat veel mensen meer tijd doorbrachten op social media. De kwaliteit van de content speelt ook een rol. Die is hoog en TikTok heeft een gebruiksvriendelijke video-editor in de app, die het zelf creëren, monteren en verrijken met filters, emojis en effecten makkelijk maakt. Op Instagram en Facebook gaat veel advertentiegeld naar een paar accounts die miljoenen volgers hebben. TikTok is veel meer een level playing field. Jij hebt net zoveel kans om veel mensen te bereiken als Kim Kardashian. Dat heeft de creativiteit van veel contentmakers aangewakkerd.” Maar de grootste succesfactor is TikToks algoritme. “Traditionele media zoals Facebook en Instagram voorspellen op basis van sociale kenmerken wat jouw interesse zou kunnen zijn, op basis van wat bijvoorbeeld jouw vrienden doen of jouw interacties, zoals posts die je likes geeft en accounts die je volgt. TikTok stuurt puur op kijkgedrag. Daarmee is het algoritme direct gekoppeld aan jouw gedrag en dus ook jouw interesses”, vertelt Bril. Dat klinkt simpeler dan het is. Je zou zeggen dat iedere ICT’er een algoritme kan schrijven gebaseerd op binaire keuzes: kijken of wegswipen. Maar TikTok is erin geslaagd dat verbluffend goed te doen. Niemand weet precies hoe -en dat houdt TikTok-moedermaatschappij ByteDance ook zorgvuldig geheim- maar kenners zeggen allemaal dat TikTok’s algoritme van alle social media-platformen het beste in elkaar steekt. Misschien is het grote geheim wel hoe snel en fijnmazig TikTok die miljarden video’s weet te rubriceren, zodat iedere gebruiker steeds een passende keus krijgt voorgeschoteld. Ik besluit zelf uit te vinden of het algoritme echt zo slim is. Ik downloadde de app, vulde naar waarheid mijn leeftijd in en sloeg het rijtje met voorkeuren over, omdat daarin geen categorie werd genoemd waar ik werkelijk in ben geïnGESCHREVEN DOOR - FRED SENGERS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5