2023 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL 85 Een icoon van werkend Nederland staat op het punt te verdwijnen. Al jaren was hij binnen vele organisaties van vaste waarde. Met vrolijke prints gaf hij kleur aan de koffiecorner. Je kon je vingers eraan branden, er rustig in roeren als je even wilde nadenken of bij stress fijn knijpen als hij leeg was. Je snapt het, het doek valt voor het kartonnen koffiebekertje. R.I.P. EEN BAKKIE TROOST ALSTUBLIEFT! Voor diegene die het even gemist heeft: gratis plastic wegwerpbekers en maaltijdverpakkingen aan je klant meegeven mag sinds 1 juli 2023 al niet meer. Ook moet je een herbruikbare optie aanbieden. Vanaf 2024 mag je ook geen plastic wegwerpverpakkingen meer gebruiken voor eten en drinken dat je klant of medewerker ter plekke nuttigt. Dan hoor ik je denken: Huh, die koffiebeker is toch van karton? Klopt maar de binnenkant is voorzien van een coating. En die is van plastic, dus exit per 1-01-2024. Hergebruik moet de norm worden in plaats van wegwerp. En daar is niks mis mee. Want in Nederland gooien we dagelijks 19 miljoen plastic bekers en voedselverpakkingen weg. Deze wetgeving voorkomt dus een hoop milieuvervuiling. Dat is goed nieuws voor de natuur en voor iedereen die streeft naar een duurzame way of life. Deze wetgeving zorgt natuurlijk wel voor hoofdbrekers bij de afdeling facilitair management. Want hè, gaan we de vaatwasser weer in ere herstellen? En hoeveel fte moeten we inzetten om dit dan te regelen? Of geven we al onze medewerkers een mug-to-go en moeten ze voortaan hun eigen beker meenemen? Welke is dan duurzaam? En wat doen we dan voor onze gasten? Het is extra werk en extra kosten. Dus ik snap best dat men daar niet persé op zit te wachten. Toch liggen hier juist kansen. Maak de vlucht naar voren en grijp dit moment aan je eigen duurzaamheidsvisie weer eens uit te leggen aan je medewerkers, als je dan toch die mug-to-go aan ze geeft. Of biedt de gelegenheid een mok te bestellen met een eigen afbeelding. Het zorgt voor leuke collegiale gesprekken: “Hé Linda ik wist niet dat je van AC/DC was. Of hé Bram is dat de foto van je hond.” Succes gegarandeerd! En zo is er vast nog veel meer te bedenken. Of vraag het je promotionele artikelen leverancier eens. Maak van het ‘moetje’ een kans door er een communicatiedoel aan te koppelen. Zo bereik je meer en kan je straks tevreden een kop koffie drinken. Succes! Martin de Winter Directeur/partner Hokra GESCHREVEN DOOR Martin de Winter COLUMN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5