17 kleine twintig jaar geleden de Esther Vergeer Foundation op, een organisatie die kinderen met een lichamelijke beperking de kans geeft ‘gewoon’ te sporten. De Foundation, die gevestigd is op Sportcentrum Papendal, heeft drie jaar geleden sportpoli’s opgezet in samenwerking met alle Nederlandse academische kinderziekenhuizen. De stichting biedt consults en begeleiding in individuele sporttrajecten voor kinderen met een lichamelijke handicap of chronische aandoening en organiseert tal van drukbezochte activiteiten, festivals en tenniskampen. Met deze club, gesteund door een groot aantal trouwe sponsors, maakt Vergeer dagelijks voor veel kinderen het verschil: ‘Toen ik begon konden we hooguit twee clinics per jaar doen, nu is het een grote organisatie met hele fijne samenwerkingsverbanden met ziekenhuizen, sportverenigingen en commerciële partijen. Die plek hebben we echt veroverd. Maar ook dit vergt lange adem, en het is nog elke dag nodig om hier aandacht voor te vragen, want vanzelfsprekend is het sporten voor mensen, en vooral kinderen, met een beperking echt niet. Ik ben enorm trots op mijn Paralympische medailles en al mijn 2023 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL PRACHTIG PODIUM VOOR MERKACTIVATIE BeGlobal en de KNZB: inclusiviteit en topsport Een sponsor die niet voor individuele atleten kiest maar voor het complete Paralympische zwemteam van de KNZB, is BeGlobal, een bedrijf dat producten voor merkactivaties levert. Directeur André Noordwijk noemt 2 redenen voor de sponsoring: ‘Inclusiviteit en topsport. Het maatschappelijke aspect vinden wij belangrijk: integratie stimuleren. En we willen de toppers ondersteunen door bijvoorbeeld trainingskampen mogelijk te maken. Dat gaat goed samen. We worden in het hele programma meegenomen. De zwembond organiseert onder meer een zomertoer waarin de topzwemmers mensen met een beperking kennis laten maken met de zwemsport. Deze zwemmers zijn rolmodellen voor integratie, prachtig om te zien. En wij hebben onlangs een clinic voor klanten gehad. De betrokkenheid over en weer is groot, dat maakt dit voor ons een heel mooi sponsorschap.’ ‘We zijn trots op de relatie en krijgen er veel voor terug. Door het uit te dragen - op banners, op kleding, in onze bedrijfsvideo - hopen we bij te kunnen dragen aan de bewustwording rond de Paralympische zwemsport. In de aanloop naar de Spelen van 2024 in Parijs willen we vooral de sporters in de spotlights zetten. De zwembond denkt mee in hoe we dat kunnen aanpakken. We kijken ook naar grote merken om te zien hoe zij hun sponsorschap inzetten om hun merk te versterken. Wie weet wat dit nog kan brengen!’ sportprestaties, maar dat ik de foundation goed heb kunnen neerzetten en zie wat voor impact dit heeft, daar ben ik minstens zo trots op. Samen met kinderen en ouders, voor wie de wereld op zijn kop staat, een stappenplan maken om ze via de sport weer zelfvertrouwen te geven en mee te laten doen in de maatschappij, dat is echt heel tof. Het verandert levens.’ Meedoen is winnen Zo zijn er tal van mogelijkheden om een (lucratieve) deal met een para-atleet of -organisatie diepgang, verbreding en impact te geven. Ja, de aandacht voor de Paralympische sport is in niet-Paralympische jaren peanuts vergeleken bij de aandacht voor de Olympische sport, iets waar Van Schijndel boos om kan worden: ‘Een journalist zei me onlangs “Paralympisch doen we alleen eens in de vier jaar”. Maar denk je dan soms dat para-atleten in die jaren ertussen stilzitten?’ Feit is dat er steeds meer waardering en aandacht komt tot en met modeshoots in de Linda voor Diede de Groot en optredens in gevarieerde televisieprogramma’s aan toe. De ‘lange adem’ waar Vergeer van sprak loont. En hoe je het ook wendt of keert, sponsors krijgen voor relatief weinig geld een prachtig podium om hun merk op te activeren. Om Baron Pierre de Coubertin, grondlegger van de moderne Spelen, te parafraseren: meedoen is niet belangrijker dan winnen, meedoen ís winnen. Maak kennis met in het artikel genoemde para-atleten • Niels Vink (https://nielsonwheels.com) • Chris Vos (https://www.toyota.nl/ontdek-toyota/ start-your-impossible/nederland/ambassadeurs/ chris-vos) • Kimberly Alkemade (https://kimberlyalkemade.com) • Fleur Jong (https://www.toyota.nl/ontdek-toyota/ nieuws/fleur-jong-nieuwe-ambassadeur-toyota) • Jetze Plat (https://jetzeplat.nl) • Diede de Groot (https://diededegroot.nl) • Team Calvé Parastars (calve.nl/samenwerkingen/ parasporters.html) • Esther Vergeer Foundation (https://esthervergeerfoundation.nl) • Para-zwemmers (knzb.nl/para-zwemmen) Esther Vergeer
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5