PROMZ MAGAZINE 03-2023

2023 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 19 Inhaken op sport is een voor de hand liggende gedachte voor veel aanbieders van producten en diensten. Heel veel mensen vinden sport leuk om naar te kijken (in Nederland werden tot nu toe verreweg de hoogste kijkcijfers bereikt bij het uitzenden van voetbalwedstrijden). Bovendien worden sportevenementen lang van tevoren aangekondigd, zodat je als fabrikant niet op het laatste moment hoeft te plannen. Sport biedt bovendien een breed scala aan inhaakmogelijkheden, variërend van stadionreclame tot spaaracties in de supermarkt. Maar het is ook mogelijk om sport alleen communicatief in te zetten door bijvoorbeeld aan shirt- of clubsponsoring te doen. Ooit is bijvoorbeeld cassetebandjesmerk TDK in korte tijd heel bekend geworden, uitsluitend en alleen omdat het bedrijf shirtsponsor van Ajax werd. Tenslotte, sport appelleert aan gezondheid, en dat past dus goed in deze tijd. Vooral bij voetbal komt daar nog een belangrijk kostenelement bij: je hoeft Fabrikanten zijn voortdurend op zoek naar mogelijkheden om hun producten (of diensten) op opvallende wijze onder de aandacht te brengen van hun doelgroep. In nogal wat gevallen kiest men voor een al dan niet tijdelijke verbinding met sport. Dat zullen we volgend jaar ook ongetwijfeld zien als in Duitsland het EK Voetbal gehouden wordt en in Parijs de Olympische Zomerspelen. SPORT EN PROMOTIES: EEN MOOIE COMBINATIE GESCHREVEN DOOR - ED VAN EUNEN geen dure contracten met de KNVB af te sluiten om aandacht te geven aan voetbal. Het enige wat je hoeft te doen is je promotiemateriaal in de kleur oranje uitvoeren. Dat mag, op de kleur oranje zitten geen rechten. Datzelfde geldt uiteraard voor de kleur rood in België en de kleur blauw in Frankrijk en Italië. Maar we moeten ons ook bedenken dat er soms negatieve connotaties met sport en supporters zijn, zoals bijvoorbeeld bij de wedstrijden afgelopen jaar in Qatar, maar ook dit jaar door diverse opstootjes in en rondom voetbalstadions. Al tientallen jaren aandacht voor sport Het huwelijk tussen promoties en sport bestaat al heel lang. Sporadisch werd vóór de Tweede Wereldoorlog al het een en ander gedaan, maar vrij snel erna nam sport een steeds prominentere plaats in het promotionele landschap in. Dat was niet altijd gepland. Befaamd is bijvoorbeeld een advertentie die horlogemerk Pontiac in alle kranten plaatste nadat Wim van Est de gele trui in de Tour de France had veroverd, en daarna met fiets en al in een ravijn gevallen was. De tekst van de Pontiac-advertentie, met daarin de onfortuinlijke wielrenner, werd beroemd: ‘Zeventig meter viel ik diep. M’n hart stond stil. Maar m’n Pontiac liep!’. Begin jaren vijftig van de vorige eeuw kwamen er ook promotionele campagnes die in tegenstelling tot de Pontiac-actie wel een grondige voorbereidingstijd kenden. Daarbij ging het vooral om het verzamelen van plaatjes. Margarine-merk Planta verspreidde plaatjes voor een album over de Olympische Spelen 1952 in Helsinki. Margarine-merk Leeuwenzegel bracht in 1953 een groot gebonden plakboek uit met de titel ‘Nederlandse Sportsuccessen’. Ook nu zien we nog steeds veel interesse in plaatjesalbums, zij het dat het tegenwoordig geen gebonden boeken meer zijn. We slaan een stukje over in de tijd. Na de voor Nederland succesvolle EK 1988 was de promotionele focus jarenlang

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5