PROMZ MAGAZINE 03-2023

2023 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 23 SPORT EN PROMOTIES: EEN MOOIE COMBINATIE Dan een al wat oudere actie uit 2014 van Croky: ‘Pimp je T-shirt met 18 oranje strijkplaatjes’. Het leuke van zo’n actie is dat je met één strijkplaatje al iets leuks kan doen; je hoeft niet de hele serie compleet te hebben. De logistiek was simpel, want de strijkplaatjes waren verpakt in de zak chips. Even een uitstapje naar Max Verstappen: via redbull.nl/tryouts kun je ‘je focus en reflexen trainen’. In de communicatie overheersen uiteraard Max Verstappen en Checo Pérez, terwijl het blikje Red Bull een wat ondergeschoven plekje in de advertentie heeft gekregen. Het kan natuurlijk ook heel simpel en direct. Bij Supermarktketen Vomar, vooral goed aanwezig in Noord-Holland, kun je sparen voor 50% korting op AZ tickets. Vomar is ook één van de officiële partners van AZ. Soms kun je ook heel specifiek je eigen merknaam in de strijd gooien. Scheermesjesfabrikant Gilette gaf een gratis oranje gilet weg met de naam ‘Gilette van Oranje’. We kunnen de gedachtenlijn van Gilette wel volgen, maar soms zie je sport-gerelateerde acties die wat meer gezocht lijken: een gratis televisie bij aankoop van een Prominent stoel of bank. In de advertentie zien we de familie Doornbos (coureur Robert Doornbos is het uithangbord van Prominent) juichend op de bank zitten, gekleed in oranje. Als je erover doordenkt is het allemaal wel logisch, maar het zal geen promotionele prijswinnaar worden. Wat zal 2024 brengen? Er valt in het komende jaar ongetwijfeld meer moois te beleven als het gaat om promotionele campagnes en producten, die inhaken op het thema sport. De geschiedenis leert dat je eigenlijk altijd wel goed zit en dat er heel veel uiteenlopende mogelijkheden zijn om jezelf middels sport wat meer in de schijnwerpers te zetten. Als je het goed doet kan een actie nog jarenlang herinnerd worden. Om allerlei redenen is de aandacht voor het groots inhaken op sportevenementen de laatste jaren wat teruggelopen, al dan niet onder invloed van corona, de mindere successen van de Nederlandse voetbalmannen en de aarzelingen rondom het inhaken op het WK Voetbal in Qatar. Maar er zijn genoeg redenen om de combinatie promotie en sport in het komende jaar opnieuw te overwegen. Er komen mooie evenementen aan en er zijn kansrijke Nederlandse sporters en sportteams. Het is wel zaak om objectief te denken bij de keuze voor een sport: het moet passen bij je merk, je product en je communicatie. Als al die puzzelstukjes goed in elkaar vallen ligt succes binnen handbereik. (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5