26 Gisteravond was ik online aan het speuren naar mijn volgende vakantiebestemming. Dit keer heeft Japan gewonnen in huize De Winter. Japan lijkt me geweldig, met zijn unieke cultuur en geschiedenis. Maar natuurlijk wil ik me online een beetje voorbereiden. Wat moet ik allemaal zien? Waar moet ik boeken? En waar moet ik op letten? KUNNEN PROMOTIONELE PRODUCTEN META EN LINKEDIN VERSLAAN? Mijn irritatie begon echter al snel de overhand te nemen, want bij vrijwel elke website moet je eerst door een doolhof van vragen heen: functionele cookies, marketingcookies, trackingcookies – je kunt ze accepteren, weigeren of alleen toestaan bij legitiem belang. Snap jij het nog? Natuurlijk is het goed dat er maatregelen zijn om onze privacy te beschermen. Maar blijkbaar zijn adverteerders geneigd om communicatiemiddelen te gebruiken waar ik als consument geen zin in heb, of word ik maandenlang achtervolgd door allerlei Japanse reisaanbiedingen en andere spam. DDMA, de brancheorganisatie voor marketing en data, bracht begin november voor het eerst de Social Advertising Benchmark uit. Een interessant onderzoek, zoek het maar eens op. Wat mij opviel, is dat de kosten per 1.000 impressies (ook wel CPM genoemd) in LinkedIn, Meta en andere kanalen wat aan het dalen zijn. Maar wat nog opvallender is, is dat het gebruik van promotionele artikelen qua CPM kan concurreren met deze kanalen. Nu hoor ik je denken: “Promotionele artikelen uitgedrukt in CPM? Huh?” Ja, echt waar! Promotionele artikelen zijn buitengewoon effectieve communicatiemiddelen. In tegenstelling tot veel advertenties worden veel consumenten hier juist dolgelukkig van! Dus geen geweigerde cookies, maar open armen om deze productmedia te ontvangen. Oké, maar dat zal wel duur zijn, denk je misschien. Nou, als je naar het bereik kijkt, valt dat eigenlijk wel mee. De PPAI (Promotional Products Association International) heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het bereik van promotionele artikelen. Daaruit blijkt dat een pen gedurende zijn levensduur 3.000 impressies genereert, een tas 3.300, een T-shirt 3.400, een mok 1.400 en een jack maar liefst 6.100. Als je de kosten van deze artikelen deelt door het aantal impressies, kom je uit op een gemiddelde CPM van slechts €2,32. Laten we dat eens vergelijken met de Social Advertising Benchmark: TikTok: €1,74 Meta: €3,25 LinkedIn: €12,58 Promotionele producten: €2,32 Mijn advies: doe bij je volgende campagne eens wat promotionele artikelen in de mix. Je klanten willen ze graag hebben en de kosten per 1.000 impressies kunnen zeker de strijd aan met LinkedIn, Meta en andere social kanalen. Succes! Martin de Winter Directeur/partner Hokra GESCHREVEN DOOR Martin de Winter COLUMN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5