PROMZ MAGAZINE 03-2023

2023 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 31 PERSONALISATIE, DUURZAAMHEID EN VOORAL KEUZEVRIJHEID VORMEN TRENDS CADEAUKAARTEN Volwaardig eindejaarsgeschenk Bookit biedt reizen en korte trips vanuit de labels Traveldeal, Weekendjeweg.nl, Hotels.nl en Bungalows.nl. De Cadeau Card van Weekendjeweg.nl is een populair zakelijk geschenk, dit jaar voor de zevende keer uitgeroepen tot Giftcard van het jaar in de categorie ‘overnachten en reizen.’ “Bedrijven zijn op zoek naar een volwaardig eindejaarsgeschenk met mogelijkheden voor personalisatie”, vertelt Alyssa Heij, bij Bookit verantwoordelijk voor Giftcard & Partners. “Ze willen daarbij vooral weten wat de mogelijkheden van de besteding zijn, wat de geldigheidsduur van de cadeaukaart is en wat de verpakkingsmogelijkheden zijn.” Bijzonder en op meer momenten Naast personalisatie en mooi branded verpakken zijn bedrijven volgens Heij op zoek naar iets extra’s. “Ze willen een totaalpakket kunnen bieden. Daar spelen wij sinds dit jaar op in. Naast een gepersonaliseerde verpakking met bedrijfslogo is het mogelijk een kaart met foto naar keuze te sturen, plus een cadeaupakket met ons magazine en een feestelijke envelop.’ Heij ziet bij bedrijven een groeiende behoefte aan persoonlijke, bijzondere cadeaus en niet alleen met kerst. “Door het jaar heen worden er steeds meer cadeaukaarten verkocht, waarbij het bestedingsbedrag licht stijgt. Denk bijvoorbeeld aan incentives en jubileumcadeaus. Innovatief met fysiek en digitaal De Nationale Bioscoopbon is als fysiek product al heel lang een gewild cadeau. Dit jaar heeft de organisatie ingezet op digitalisering, met name in de zakelijke markt. “Bedrijven kunnen nu kiezen uit een standaard fysieke cadeaukaart, een digitale kaart of een combinatie van die twee”, zegt Ivar Schutte, algemeen directeur van de Nationale Bioscoopbon. “Digitaal kan de bon verschillen van uiterlijk, afhankelijk van een thema naar keuze. Daarnaast kun je ‘m personaliseren en gifjes, stickers en een bedrijfslogo toevoegen.” Dit nieuwe aanbod resulteerde voor de Nationale Bioscoopbon in de Innovatie Award bij de Giftcard van het Jaar verkiezing, naast de winst in de categorie ‘Avondje uit’. Persoonlijk, gemakkelijk en dynamisch Schutte vertelt dat de Nationale Bioscoopbon voor kerst uiteraard een geliefd geschenk is, maar dat andere momenten ook steeds belangrijker worden. “Daar spelen we met de keuzethema’s op in. Denk aan het bedanken van een collega of een relatie die je een hart onder de riem steekt na een moeilijke periode. Je kunt het heel persoonlijk maken en dat sluit aan bij de behoefte die wij zien in de zakelijke markt.” De digitale bioscoopbon heeft volgens Schutte veel voordelen die trendsettend kunnen zijn. “Een fysieke bon kan in een lade blijven liggen, maar een digitale bon heb je altijd bij je. Dat gemaksaspect wordt steeds belangrijker in onze samenleving. En om de ontvanger te helpen herinneren aan een tegoed, kunnen wij meldingen sturen. Daarnaast is de digitale bon een dynamisch product dat tussentijds van uiterlijk kan veranderen. Heb je ‘m in december gegeven en is-ie half februari nog niet gebruikt? Dan kan er bijvoorbeeld een romantisch thema aan worden gegeven. Feestelijk en persoonlijk Giftcards.group biedt via platformen zoals cadeaubon.nl en Giftcards.nl honderden cadeaubonconcepten met talloze merken als partner. Volgens senior accountmanager B2B Jordy Dijkstra zijn momenteel de fysieke cadeaukaarten nog erg in trek, om meerdere redenen. “Ten eerste omdat je daarmee mensen iets in handen kan geven dat feestelijk en persoonlijk overkomt. Daarnaast is een fysieke cadeaukaart voor acceptanten vaak nog makkelijker. Zij halen de kaart met magneetstrip bij de kassa door het pinapparaat waarna de waarde kan worden afgelezen. Digitale cadeaukaarten worden wel populairder, ook acceptanten gaan daarin mee. Een belangrijk argument daarbij is duurzaamheid.” Fysieke kaarten met veel keuze De vraag naar soorten cadeaubonnen is bij giftcards.group de afgelopen tijd wat verschoven. Dijkstra: “In de Covidperiode was ‘beleving’ het buzzword en wilden bedrijven graag bijzondere uitjes weggeven. Dat is wel een beetje veranderd. Mogelijk aangejaagd door de inflatie zijn cadeaukaarten met een brede keuze aan producten nu het meest populair. We merken ook meer vraag naar bonnen die besteedbaar zijn in supermarkten. Een Keuze Cadeaukaart, die voor meer dan 200 cadeaukaarten inwisselbaar is, biedt dan een mooi alternatief.” Liever cadeaukaart dan kerstpakket Blackhawk Network (BHN) creëert cadeaubelevenissen om mensen met elkaar (en met merken) te verbinden. BHN biedt zodoende samengestelde cadeaukaarten waarmee ontvangers terecht kunnen in alle populaire cadeausegmenten, waaronder restaurants, sport, beauty en kleding. Ook dit bedrijf ervaart in de kerstperiode weer topdrukte met de aanvraag van bedrijven voor werknemers en relaties. Director Field Sales Patrick de la Rie: “We merken dat het traditionele kerstpakket ook weer veel wordt gekozen als geschenk door bedrijven. Maar de cadeaukaart blijft onverminderd populair. Als je ontvangers de keuze geeft uit verschillende cadeaus waaronder een kerstpakket en een gift card, kiezen ze negen van de tien keer het laatste.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5