PROMZ MAGAZINE 03-2023

2023 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 37 De laatste maanden gonsde het van de geruchten bij Compacon. Dus hoog tijd om te vragen hoe het nu precies zit. Een gesprek met de nieuwe directeur Jeroen Versteijnen over de veranderingen en vooral over de toekomst van Compacon. JEROEN VERSTEIJNEN VAN COMPACON: “OVER ANDERHALF JAAR STAAN WE WEER OP HET PODIUM” Kun je iets vertellen over je achtergrond? “Ik ben ooit begonnen bij Levi Strauss. Met name in sales posities, maar in een later stadium in business analysis. In die functie ben ik verhuisd naar Brussel. Een hele interessante functie omdat het me geleerd heeft business strategie te vertalen naar sales doelen. Daarnaast heb ik daar geleerd hoe om te gaan met een internationaal merk. Dat was een hele mooie leerschool. Vanaf dag 1 heb ik internationaal gewerkt. Na twaalf jaar overgestapt naar Bugaboo. Daar heb ik twee jaar gezeten en vervolgens heb ik de overstap gemaakt naar Crocs. Wat ik daar interessant vond was de enorme verscheidenheid in doelgroepen. Crocs wilde iedereen bedienen en dat is heel moeilijk, wil je je merk ‘sterk’ laden. Het was de opkomst van de e-commerce bedrijven als Amazon. Ook weer een hele interessante tijd dus. Hier heb ik geleerd om internationale teams in te richten. Dit heb ik zo’n zes jaar gedaan. Daarna kwam ik bij een Amerikaanse Start-up van kinderspeelgoed, die onder meer kinetisch zand op de markt brachten. Ik moest Europa ontwikkelen. Het hoofdkantoor heb ik toen in Dublin neergezet en alle distributie in Nederland. Vervolgens ben ik overgestapt naar de Kidcraft, een private equity owned speelgoedbedrijf. Daar heb ik de hele structuur aangepast. De sales was vooral landen georiënteerd en dat heb ik omgebouwd naar verkoop kanalen georiënteerd. Toen ik daar klaar was ben ik overgestapt naar het bedrijf Vibers als commercieel directeur en als zodanig ging ik onder andere zaken doen binnen de promotionele markt. Bij Vibers maakten we producten van Miscanthus (olifantengras), vermengd met andere materialen als bijvoorbeeld bioplastic of papier. Daar maakten we dan bijvoorbeeld bloempotten van, maar ook notitieboekjes. Het grappige is dat ik in die tijd in aanraking kwam met Clipper Interall. Ik heb daar heel veel geleerd over duurzaamheid. Eind 2022 ben ik in contact gekomen met de Plato Groep. Dat was in eerste instantie anoniem. Het grappige is dat ik Clipper Interall al kende omdat ik een tweedaagse duurzaamheidsbijeenkomst had bijgewoond. Daar kwamen de tweede dag ook mensen van Compacon, dus ik had al een aantal mensen ontmoet voordat ik de baan kreeg. Door mijn carrière heen heb ik veel interactie gehad met de promotionele industrie, maar dan vanuit de klantenkant.” Wat trof je aan toen je begon? “Ik trof een prachtig bedrijf aan. Met fantastische mensen, die veel kennis hebben en commitment naar hun klanten. Het is alleen wel een bedrijf waar de afgelopen jaren weinig is gebeurd om de organisatie de goede richting uit te sturen. Ik noem het achterstallig onderhoud op het gebied van systemen en structuren. Dit is een hele dynamische markt op productniveau. Hierdoor is er soms wat minder focus op het gebied van organisatiestructuur, sales en ga zo maar door. Dit zie ik overigens in meerdere industrieën. De meeste mensen hier zijn generalisten, maar tegenwoordig zijn alle functies veel specialistischer. Kijk naar marketing. Vroeger had je een persoon die marketing deed, maar nu heb je allerlei marketing specialisten. In e-commerce functies is dat hetzelfde verhaal. Je merkt dat ook klanten een vraag hebben die daarop aansluit. Vroeger was het opzetten van een webshop voor je klanten een extra service, nu is het veel meer corebusiness en verwachten klanten dat we die shop van A tot Z runnen, qua content, qua marketingkalender en ga zo maar door. Dat vraagt om het toevoegen van nieuwe disciplines. Het doel is namelijk om gewoon goed te groeien. Om maar even een vergelijking met een schip te maken, daarvoor hebben we meer matrozen op het schip nodig en minder kapiteins. Voor mijn komst werden er drie accountdirectors aangesteld voor de Benelux en die doen GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5