39 “OVER ANDERHALF JAAR STAAN WE WEER OP HET PODIUM” een hele goede job. Maar die laag erboven was er gewoon één teveel. Dat klinkt heel hard en dat is het misschien ook wel, maar je moet wel reëel zijn en rekening houden met je winstgevendheid en kosten. En geloof me, we willen investeren - ook in mensen - maar dan wel in een structuur die waarde toevoegt voor onze klanten.” Begrijp ik goed dat je ook de buitenlandse vestigingen aan het veranderen bent? “Ik heb natuurlijk veel buitenlandse ervaring en ben gaan kijken naar wat we in de verschillende landen nu eigenlijk nodig hebben. Wat me al snel opviel was dat we eigenlijk compleet autonome vestigingen hadden, met daarin alle disciplines. Dat is in mijn ogen veel minder efficiënt. De focus ligt nu in de diverse landen veel meer op sales en alle backoffice activiteiten zijn we naar ons hoofdkantoor in Nederland aan het trekken. Dat is veel logischer en veel effectiever en efficiënter. Onze toekomst is zeker dat we internationaal willen blijven werken voor veel klanten. Dat blijft een belangrijke USP. Dat betekent dat we vooral veel slagkracht moeten hebben op onder meer sales. Die accountteams moeten per land optimaal functioneren. Vanuit Nederland kunnen we ze met alle andere zaken als creativiteit, e-commerce, finance en HR en ga zo maar door ondersteunen.” Ik hoorde van veel leveranciers dat je daar bent langs geweest, met welk doel? “We zijn de afgelopen jaren enigszins onder de radar geweest. Je hoorde gewoon weinig van ons. Dat, in combinatie met het vertrek van een paar mensen, brengt de geruchtenstroom op gang. Dat wilde ik een halt toeroepen en vandaar dat ik besloten heb om eerst een rondje leveranciers te doen. Het grappige is dat iedereen bij wie ik mijn verhaal doe het begrijpt en snapt wat we aan het doen zijn. En heel eerlijk, het gaat helemaal niet slecht. Sterker nog, we groeien. We maken hele mooie dingen, waar ik trots op ben. Onze servicegraad is heel hoog en klanten zijn blij met ons. Je begrijpt dat ik nu ook aan het starten ben met een rondje lang onze klanten. Ik wil uitleggen waar we mee zijn bezig geweest en welke kant we opgaan met Compacon.” Daarover gesproken, welke kant gaan jullie op? “We zetten een Europees hoofdkantoor neer in Nederland, omdat we geloven in onze Europese positionering. We merken dat onze klanten er echt prijs op stellen dat ze vertegenwoordigd kunnen worden in heel Europa. Ook op e-commerce gebied. Daarnaast wil ik dat onze systemen en structuur geoptimaliseerd zijn. Daar zijn we heel druk mee bezig en komend jaar zul je merken dat we allerlei zaken implementeren die ons een voorsprong in de markt gaan geven. Sowieso wil ik dat we alles sneller en beter doen dan de concurrentie. Dat kunnen we omdat we onderdeel zijn van de Plato Groep. We gaan vanaf nu veel gerichter kijken naar bepaalde segmenten in de markt waar we al goed vertegenwoordigd zijn. En daar gaan we heel actief in. Onze markt is over het algemeen reactief en ik denk dat het onze taak als distributeur is om veel actiever te zijn. Wij moeten als Compacon de klant begrijpen, de business begrijpen en gewoon goed advies geven. Daar moet een klant niet om vragen, dat moet als vanzelf bij ons vandaan komen. En natuurlijk moet de servicegraad op topniveau blijven, moeten we creatief zijn in wat we aanbieden, maar we moeten vooral de klant verrassen met concepten en producten die zijn of haar business of merk vooruit brengen.” Het valt me op dat je met trots praat over je mensen… “We hebben een waanzinnig goed en gepassioneerd team. Je hebt gesproken met onze drie accountdirectors voor de Benelux (Marjolein Schoenmaker, Michel Pieters Graafland en Bert-Jan Singor red.) en die zijn echt heel gedreven en kundig. Daarnaast hebben we ook in Frankrijk, Duitsland en in Scandinavië nieuwe accountdirectors met dezelfde kennis en ervaring die leiding geven aan de lokale sales teams. Ik ben natuurlijk niets zonder de mensen bij Compacon en ik merk dat ze allemaal vertrouwen hebben in mij, in het bedrijf en in de missie die we met zijn allen proberen te verwezenlijken. We waren met zijn allen bij de uitreiking van Leverancier van het Jaar en we zeiden allemaal tegen elkaar ‘over anderhalf jaar staan we hier op het podium’. Daar mag je me aan houden. De komende tijd ga je ook zeker meer van ons horen.” (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5