PROMZ MAGAZINE 03-2023

2023 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 47 De juiste kleding op de werkvloer kan een dag maken of breken. In een outfit die prettig aanvoelt, de juiste pasvorm heeft en een flatterende fit ga je natuurlijk net iets lekkerder en voortvarender aan de slag. In de loop der jaren maakte bedrijfskleding de nodige ontwikkelingen door. Dankzij de mode-industrie bijvoorbeeld en uitstapjes van bekende ontwerpers van tijdelijke of meer structurele aard. Frans Molenaar stak verschillende beroepsgroepen in het nieuw, waaronder vuilnismannen. Mart Visser gaf onder meer de kleding van KLM-stewardessen schwung. En dan waren er bijvoorbeeld nog samenwerkingen tussen Claes Iversen en Nationale Opera & Ballet, en Jan Taminiau en het Waldorf Astoria Amsterdam hotel. Ook bekende labels die we kennen uit de retail bewandelen het pad van bedrijfskleding. Travelstof Damesmodemerk Studio Anneloes zette de divisie @WORK by Studio Anneloes op als antwoord op een steeds luidere vraag vanuit kappers en mensen in de horeca. Er was behoefte aan kleding voor op de vloer die zowel eigentijds als comfortabel is. “Daar speelt onze USP op in. Onze collectie werd steeds vaker ook gebruikt als bedrijfskleding vanwege de travelstof. De kleding heeft veel stretch doordat de stof onder meer uit gerecyclede polyamide bestaat, is snel droog na het wassen, blijft in vorm, kreukt niet en ademt”, vertelt Bedrijfskleding oogde vroeger nog weleens wat suf of truttig. Maar het oog wil natuurlijk ook wat. Gelukkig mag kleding op het werk steeds vaker mooi zijn. Ook bekende modelabels drukken hierop hun stempel. SMOEL EN EEN PRETTIG GEVOEL KLEDING DIE WERKT Debbie Ridelman, Business Unit Manager SA@WORK van Studio Anneloes. De tijd van traditionele en muffe kleding is volgens haar steeds meer passé. Bedrijven raken meer doordrongen van het idee dat de mensen en dus ook de kleding die zij dragen het visitekaartje van de organisatie zijn. “Personeel moet er goed en gelukkig uitzien en dat lukt toch minder goed in een ouderwets mantelpakje van stugge stof. Een geklede stretchbroek is een goed alternatief en het is een kledingstuk dat zich vormt naar ieders figuur”, zegt Ridelman. Inmiddels levert @WORK by Studio Anneloes via wederverkopers blouses, broeken en colberts aan bedrijfstakken zoals de uitvaartbranche, horeca en de kappers- en beauty-industrie. Persoonlijker De vraag vanuit de markt leidde er ook bij de bekende modefamilie van Oger Lusink toe dat het merk zo’n 25 jaar geleden in de bedrijfskleding stapte. Toen Oger voetbalclub Ajax begon te kleden ging het balletje echt rollen. Aanvankelijk werd deze markt vanuit de winkel in de hoofdstedelijke PC bediend. Later werd Oger Corporate Fashion Statements (OCFS) opgericht. Toch was bedrijfskleding lange tijd een sluitpost binnen organisaties, meent manager operations Robert Spijkers. “We kregen weleens een aanvraag van een net geopend hotel. Ineens was er bedacht dat er ook nog kleding moest komen. Maar dat verandert wel, hoor. Tegenwoordig zijn organisaties zich steeds bewuster van hun uitstraling. Ze willen zich onderscheiden en doen dat ook door middel van hun bedrijfskleding”, vertelt hij. Vroeger kon het modemerk nog wegkomen met een standaardpak, dat het bedrijfslogo en eventueel een ander knoopje meekreeg. Nu wordt de bedrijfskleding volgens Spijkers steeds meer gepersonaliseerd. “Dat uit zich in stoffenkeuze, verschillende uitkleuringen van pakken en een grotere keuze in typen zakken, kragen en fournituren zoals voeringen, knopen en garen die op de klant zijn toegespitst. We zijn afgestapt van voorraadproductie en werken nu madeto-measure. We produceren pas als we weten wat, en voor wie. Zo is elke klant een nieuwe collectie.” Andere trends Personalisatie is niet de enige trend die in de branche van bedrijfskleding rondwaart. Zo worden de verschillen tussen kleding voor dames en heren groter, zien ze bij OCFS. Vroeger was die formeler en meer op elkaar afgestemd; alle medewerkers op de vloer droegen bijvoorbeeld dezelfde kleur blauw of nagenoeg hetzelfde colbert. “Dat verdwijnt. Bij vrouwen mag het wat uitgesprokener zijn. Ook het traditionele herenpak behoort steeds meer tot het verleden en maakt plaats voor combinaties. Een jasje met een chino-broek bijvoorGESCHREVEN DOOR - MARJOLEIN STRAATMAN

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5