PROMZ MAGAZINE 03-2023

2023 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 49 SMOEL EN EEN PRETTIG GEVOEL beeld. Of een pak van travelstof”, vervolgt hij. Representatieve kleding die lekker zit is een trend waarop ze bij SA@WORK al een poos inspelen. De kleding voelt volgens Ridelman aan als een joggingpak en heeft dankzij de ‘geweven’ look een presentabel uiterlijk. In logo’s zijn er eveneens ontwikkelingen. Binnen de wettelijke marges natuurlijk, want een logo moet aan bepaalde eisen voldoen wil een kledingstuk als bedrijfskleding worden aangemerkt. “Bedrijfsnamen zijn tegenwoordig minder schreeuwerig aanwezig en springen niet zo in het oog. Dat betekent: kleinere logo’s die worden geplaatst op minder opvallende posities of logo’s in tone-totone met de stof”, vertelt Ridelman. Textielafval Producenten en importeurs van textiel zijn sinds 1 juli 2023 verantwoordelijk voor de afvalfase van hun producten volgens de UPV, de Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid. Studio Anneloes heeft zich aangesloten bij de Stichting UPV Textiel om zo bij te dragen aan de organisatie van een landelijk dekkend inname- en verwerkingssysteem, laat Ridelman weten. OCFS heeft de mogelijkheid tot het plaatsen van de inzamelboxen en faciliteert deze mogelijkheid aan opdrachtgevers die er gebruik van willen maken volgens Spijkers, zodat medewerkers hun bedrijfskleding kunnen deponeren en het bedrijf die op verantwoorde wijze kan afvoeren. Daarnaast maakt het bedrijf naar zijn zeggen verantwoordere keuzes ten aanzien van arbeidsomstandigheden en materialen en probeert het de afstand tot productielocaties zo klein mogelijk te houden. Ook bij Studio Anneloes zijn er verschillende andere initiatieven om te verduurzamen. Zo wordt er volgens Ridelman gestreefd naar een langere levensduur van de kleding. En hoopt het bedrijf het terughalen van bedrijfskleding – nu een dienst van de wederverkopers – met samenwerking in de toekomst makkelijker te maken. “We houden de voorraden zo minimaal mogelijk en produceren alleen wat er kan worden verkocht. De productie vindt voor 90 procent in Europa plaats.” Eisen Dat een kledingmerk in de retail al zijn sporen heeft verdiend helpt natuurlijk aanzienlijk bij de productie van bedrijfskleding. Wel moet er soms aan andere eisen worden voldaan. De kleding moet breed kunnen worden ingezet en tegelijkertijd geschikt zijn voor de uitoefening van het bewuste beroep en draagbaar en prettig zijn voor de meest uiteenlopende menstypen en hun figuren. “Van kwalitatief hoogstaand materiaal ook, want de kleding krijgt vaak het nodige te verduren. Je moet nadenken over het alledaagse gebruik. Onze blouses hebben daarom geen kragen zodat ze makkelijker onder een blazer kunnen en vanwege het praktische nut juist wel weer een borstzakje’, geeft Ridelman aan. Ook bij OCFS opereren ze in een spanningsveld tussen uniformiteit en draagbaarheid voor iedereen. Het merk wil iedereen kunnen kleden en er goed en representatief uit laten zien. Dat geldt in de uitvaartbranche – een van de bedrijfstakken waarvoor het bedrijf kleding maakt – net zo goed voor degene die de koffie schenkt als de medewerker die de kist draagt, zoals Spijkers het illustreert. “Traditioneel kom je uit op wol. Wol heeft een rijke uitstraling, en kan op vele manieren geweven worden waardoor het assortiment groter is. Maar het is ook kwetsbaar en bedrijfskleding moet lang meegaan. Een reden waarom we kiezen voor combinaties waarin elastaan en polyester zorgen dat de kleding tegen een stoo tje kan. Daarnaast is het noodzakelijk om vooruit te denken. De contracten beslaan vaak meerdere jaren, dus moet kleding modieus gezien ook de tand des tijds doorstaan. Al kun je die ook met kleine accenten een eigentijdse twist geven.” Mooie bedrijfskleding geeft een bedrijf smoel. En het zorgt voor een prettiger gevoel. Dat zien potentiële nieuwe medewerkers natuurlijk ook, merkt Debbie Ridelman op. Ze zegt: “Zeker jongere generaties letten op de kleding die ze aan moeten bij een mogelijke werkgever. Die speelt mee in hun keuze. Kijk daarom naar wat er speelt in de retail en wat mensen privé graag dragen. Zo maak je een goede vertaalslag naar bedrijfskleding.” Ook in het paleis Bedrijfskleding vinden we natuurlijk overal. Medewerkers van de Tweede Kamer zoals bodes en beveiligers dragen outfits van OCFS. Daarnaast vinden we het merk ook ten paleize; Oger stak onder anderen de lakeien van Paleis Huis ten Bosch in het nieuw. “De bedrijfskleding was sinds de jaren ’80 niet meer aangepast en werd gekenmerkt door wat grote blazers en wijde broeken. Niet meer van nu”, vertelt manager operations Robert Spijkers. “Onze kleding voor hen wordt gekenmerkt door prettig draagbaar materiaal. Traditioneel, met een eigentijdse uitstraling. En: koningin Máxima zag er op toe dat de dames hun eigen set kregen. Die droegen voor die tijd een herenkostuum.” Robert Spijkers Debbie Ridelman FOTOCREDIT: ROBERT SPIJKERS SUWARNI

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5