PROMZ MAGAZINE 03-2023

2023 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 55 Voor het tweede achtereenvolgende jaar voerde het Belgische Wondercar een actie met veiligheidshesjes voor kinderen. Dit jaar schonk de keten van carrosseriebedrijven 35.000 hesjes met het oog op de veiligheid van kinderen in het verkeer. WONDERCAR: GOOD CITIZENSHIP MET PROMO Op jaarbasis (cijfers van 2022) noteert men in België meer dan 4.000 ongevallen met lichamelijk letsel. Elke dag krijgt Wondercar met de gevolgen daarvan te maken in de vorm van schadegevallen aan auto’s. Maar er is nog een ander cijfer dat Géraldine Favresse, marketing-verantwoordelijke bij Wondergroup, midden 2020 tot nadenken stemde én tot actie aanzette: per dag worden 10 kinderen het slachtoffer van verkeersongevallen, binnen of buiten de auto. “We hebben die statistieken bekeken en gezegd ‘dat is toch heel veel voor een land als België - we moeten daar iets aan doen’,” aldus Favresse. “Ik ben zelf moeder van drie kinderen en veiligheid op de weg is superbelangrijk.” Wondercar heeft vanaf de start zes jaar geleden een ‘character’, een robot, in het logo. Het idee was om van die ‘Wonder Robot’ een superheld te maken door die te linken aan verkeersveiligheid en zich daarmee tot kinderen in het kleuter- en lageronderwijs te richten. (De leerlingen van het middelbaar zouden in principe al meer over verkeersveiligheid moeten weten.) In september 2022 startte Wondercar met een serie animaties op een speciale website (wonderrobot.be) en op sociale media. “We hebben een liedje gemaakt over Wonder Robot over het dragen van een fietshelm en van een veiligheidsvestje. Daarnaast zijn er kleurplaten die kinderen kunnen downloaden,” zegt Géraldine Favresse. “Wondercar engageert zich om zich via Wonder Robot in te zetten voor de verkeersveiligheid van kinderen. De bedoeling is om het grote publiek te bereiken en ongevallen met kinderen te voorkomen. We doen onze job maar het gaat niet alleen om het herstellen van auto’s, maar ook om goed te doen voor andere mensen.” Met andere woorden: Wondercar/Wondergroup doet aan ‘good citizenship’. 10.000 In september 2022 startte men ook met een actie om veiligheidshesjes beschikbaar te stellen aan kinderen. Wondercar bestelde 10.000 hesjes met in reflecterend materiaal Wonder Robot op de rug (en met klein op het voorpand het logo van Wondercar) met de bedoeling die in de loop van twee maanden uit te delen. Dat deed men via de website en sociale media. Men richtte zich daarmee tot de ouders, niet tot de scholen. Favresse: “Eén ouder schrijft zich in en geeft de postcode van de school. Vervolgens komt er een lijst met scholen en de ouder klikt op de juiste school, voegt de klas en het aantal leerlingen toe en het eigen thuisadres (het leveringsadres). Die eerste ouder wordt zo ambassadeur en krijgt een link om via email of whatsapp door te sturen naar andere ouders. Eens er nog vijf ouders op die manier ingeschreven hebben, krijgt de hele klas veiligheidshesjes. En er zijn ook twee hesjes voor de leerkrachten met opschrift ‘Ik let op hen, doe jij dat ook?’.” In de doos die de ouder-ambassadeur krijgt zaten naast de hesjes ook stickers en drie affiches die op de school opgehangen konden worden. Sneeuwbaleffect Voor 2023 ging Wondercar nog een stap verder. Naast de video kwam er nu ook een stripverhaal. “Waarom? Video is wel leuk, maar niet iedereen heeft een laptop of een tablet of is connected. Vandaar die strip met daarin dezelfde avonturen als in de video’s (zoals de straat oversteken, Wondercar Wondercar is zes jaar geleden opgestart als keten van carrosseriebedrijven. Hoofdaandeelhouder is Dieteren (in België importeur van de wagens van de Volkswagen-groep). Momenteel zijn 39 bedrijven in die keten opgenomen. In 2022 zette men ook Wonderservice op gericht op onderhoud van auto’s. Bij dat bedrijf zijn momenteel 3 garages aangesloten. Net als Wondercar werkt Wonderservice voor alle merken. De twee ketens behoren tot de Wondergroup. GESCHREVEN DOOR - AD VAN POPPEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5