PROMZ MAGAZINE 03-2023

57 WONDERCAR: GOOD CITIZENSHIP MET PROMO 2023 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL zichtbaar zijn in het donker). Voor elke klas die hesjes krijgt, is er nu ook zo’n stripboek. In dat album is ook een pagina voor de ouders opgenomen waarin de actie uitgelegd wordt. Kinderen van 2,5 tot 5 jaar begrijpen immers nog niet alles. Ze beseffen wel dat er een auto in de straat is, maar ze kunnen de afstand of de snelheid daarvan nog niet inschatten. Als ouder vind ik zulke informatie interessant,” aldus Géraldine Favresse. Dat stripalbum is overigens ook - gratis - verkrijgbaar bij de Wondercar-vestigingen. Men is verder een samenwerking aangegaan met enkele instanties die werken naar kinderen (zie kader). En men heeft voor de actieperiode 2023 (september) het aantal gratis hesjes opgetrokken naar 35.000. De reacties waren enorm. “In 2022 hadden we voorzien dat we de hesjes op twee maanden tijd zouden verdelen, maar na vijf dagen was alles al weg. Voor de actie in september 2023 startten we op woensdag om 9 uur en de vrijdag erop om 11 uur was alles op. Dat was ongelooflijk. En er is niets betaald vanuit ons digitaal budget. Het is allemaal via via gegaan en het had een sneeuwbaleffect. De eerste uren ging het traag, maar daarna liep het steeds sneller en gingen er elke tien minuten 500 hesjes weg. We krijgen nu ook veel feedback van de scholen zelf. Ze willen in het kader van de verkeersveiligheid ook met Wonder Robot werken.” Favresse zegt ook dat er meer dan 100 scholen geprobeerd hebben deel te nemen, maar dat ze te laat waren. Alles was al weg… Kosten De actie kost Wondercar toch wat aan drukwerk (de oplage van het stripverhaal is 15.000), aan de 35.000 hesjes en aan handling (de pakketten zijn in een beschutte werkplaats verzendklaar gemaakt). “Voor Wondercar is dit een significante investering in verkeersveiligheid om onze sociale rol op te nemen in de maatschappij,” aldus Géraldine Favresse. “We hebben ook ‘normale’ zaken als balAndere partners Voor de actie van 2023 werkte Wondercar nog met andere partners om stripverhalen en veiligheidshesjes te verdelen. Voor de Nederlandstalige Gemeenschap was dat met Sportwerk Vlaanderen en het VSV - Vlaams Studiebureau Verkeersveiligheid. Voor de Franstalige Gemeenschap was er een partnership met PromoSport/ Action Sport. Sportwerk Vlaanderen organiseert sessies voor ouders over hoe ze het beste hun kinderen leren fietsen. Deelnemende ouders en kinderen krijgen een Wonder Robot-hesje. Het VSV biedt leerkrachten een package aan om kinderen te leren veilig aan het verkeer deel te nemen (‘helm op - fluo top’). In de periode van november tot en met februari (de donkere maanden) krijgen kinderen een stempel als ze met fietshelm op of veiligheidshesje aan de weg op gaan. Een volle kaart biedt gratis toegang tot attracties zoals Plankendael. PromoSport geeft stages om te leren fietsen. Ook daar geeft men Wonder Robot-hesjes. pennen en notebooks in ons marketingbudget zitten.” Maar die ‘normale’ zaken zijn veel meer gericht op merkbekendheid. Deze actie juist niet. “Toch heeft het management gezegd mee te doen met de hesjesactie. Ze waren er allemaal van overtuigd. Zij zijn ook ouders van kinderen. Dit is meer een sociaal engagement op sociaal vlak. Daarom ligt de nadruk minder op Wondercar.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5