PROMZ MAGAZINE 03-2023

2023 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 67 Huawei groeide in een paar decennia uit tot een gigantische multinational; de grootste op het gebied van mobieltjes en telecommunicatienetwerken. Totdat het bedrijf in 2019 midscheeps werd getroffen door Amerikaanse handelssancties. Huawei ging door een diep dal, maar lijkt tegen veler verwachtingen in het lek boven te hebben. CHINESE MERKEN IN NEDERLAND DEEL 5 HUAWEI’S JONGENSBOEK IS NOG NIET UIT “De berichten over mijn dood zijn enorm overdreven”, luidt de tekst van een telegram die de Amerikaanse auteur Mark Twain in 1897 naar Associated Press stuurde. Het persbureau had die dag abusievelijk het overlijden van Twain gemeld en de schrijver kon niet nalaten ook hiervan een grap van te maken. Ik moet eraan denken als ik het bedrijfsrestaurant van Huawei Nederland binnenkom. Het is lunchtijd en een drukte van belang rond het dampende oosterse buffet dat Chinese chefs hier iedere dag bereiden. Is dit het bedrijf dat financieel analisten in 2019 doodverklaarden? Proloog In minder dan veertig jaar tijd ontwikkelde Huawei zich tot een wereldleider op het gebied van telecommunicatie, zowel in de b-to-b (netwerken) als in de b-to-c markt (mobieltjes). De sleutel tot dat succes, vindt Gert-Jan van Eck, chief operating officer van Huawei Nederland, ligt in de vier waarden die oprichter Ren Zhengfei in 1987 formuleerde en die tot op de dag van vandaag worden nagestreefd: doorzettingsvermogen, klantgerichtheid, zelfreflectie en toewijding. “En dan zul je misschien zeggen: zoveel bedrijven hebben dit soort waarden. Maar bij Huawei zijn het niet alleen mooie woorden op papier, maar worden ze ook echt nageleefd”, zegt Van Eck. Hij somt een paar voorbeelden op: de medewerker die in een paar dagen kriskras tienduizend kilometer door Duitsland reed om het bereik van het netwerk te testen. De monteurs die in Oekraïne kapotgeschoten GSMmasten herstellen. Of de collega die aanbood in 24 uur op en neer naar Hongkong te vliegen om een ontbrekend onderdeel voor een demonstratie op te halen. Dat Huawei een private onderneming is, waarvan de aandelen in handen zijn van het personeel, is volgens hem een ander voordeel: “Ondanks dat er wereldwijd meer dan 200.000 personen werken, geeft dat het gevoel van een familiebedrijf. Iedereen is betrokken en wie over aandelen beschikt deelt mee in het succes van de onderneming. Voor veel Chinese medewerkers vormen deze aandelen een aanvulling op hun pensioen. Hierdoor is er een focus op de lange termijn.” Die uit zich onder meer in grote investeringen in innovatie. Huawei behoort tot de big spenders in onderzoek en ontwikkeling; 161 miljard yuan in 2022 (21 miljard euro). Meer dan de helft van de Huawei-werknemers is met R&D bezig. Tenslotte is Huawei groot geworden door zich aanvankelijk op minder ontwikkelde markten te richten. “In de beginjaren ging Huawei westerse concurrenten die veel geavanceerder waren uit de weg door zich op afnemers te richten die minder budget hadden. Huawei heeft zich sindsdien technologisch ontwikkeld, maar de focus op betaalbare kwaliteit is er nog steeds. Zo hebben we de markt veroverd met slimme innovaties die telecomnetwerken goedkoper maken. Maar ook de consumentenmarkt voor smartphones; vergelijkbaar met Apple of Samsung, maar dan voor een scherpere prijs.” Dramatische ontwikkeling Naarmate de Chinese economie belangrijker wordt en Chinese bedrijven over de hele wereld uitvliegen, groeien ook de zorgen over dat snelgroeiende land met zijn enorme bevolking. Al snel richt die aandacht zich op Huawei, dat als eerste Chinese bedrijf marktleider wordt in een technologische sector. Is dit bedrijf dat zo’n sleutelpositie in een vitale sector als telecommunicatie heeft opgebouwd wel te vertrouwen? Van Eck is ervan overtuigd dat economische overwegingen een belangrijke rol spelen in dat debat, ook al wordt dat door weinigen hardop uitgesproken. “Huawei werd dominant in 5G, een techniek die heel belangrijk is voor de samenleving en technologische ontwikkeling, maar waarin geen enkel Amerikaans bedrijf actief is. Je ziet dan in 2018 vanuit de Verenigde Staten een campagne ontstaan om de groei van Huawei te blokkeren.” Rond die tijd spelen in veel westerse landen de aanbestedingen van 5G-netwerken. Aanvankelijk draait de discussie louter om nationale veiligheid; wordt met Chinese 5G-netwerken niet het Paard van Troje binnengehaald waarmee Chinese spionnen met onze telecommunicatie kunnen GESCHREVEN DOOR - FRED SENGERS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5