PROMZ MAGAZINE 01-2024

11 2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL De Boekenweek is de bekendste collectieve promotiecampagne van Nederland. Het Boekenweekgeschenk is het bekendste promotionele artikel. Al decennia blijkt het een ijzersterk premium dat lezers naar de boekhandel trekt. Marion Boxum en Sharon Verdam van de verantwoordelijke Stichting CPNB onthullen hoe dat mogelijk is: “We blijven zoeken naar vernieuwing en thema’s die leven in de maatschappij.” De Boekenweek, georganiseerd door de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), is voor zover ons bekend de oudste jaarlijkse collectieve promotiecampagne in ons land. Al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw is het een fenomeen. Een belangrijke component van de Boekenweek is het Boekenweekgeschenk. Dit boek, geschreven door een daarvoor gevraagde auteur, is gratis voor iedereen die in de Boekenweek voor 15 euro aan boeken koopt. Naast het Boekenweekgeschenk is er voor een paar euro een Boekenweekthemauitgave (dit jaar een dichtbundel) te koop. En er is een Boekenweekgedicht dat onder meer op linnen tassen wordt gedrukt. Naast het Boekenweekgeschenk plus thema-uitgave staat ook de Boekenweek Top 25 centraal. Hiermee helpen boekhandel en bibliotheek. Lezers kiezen uit de mooiste boeken bij het thema. Aanvullende activiteiten als auteurs- tournees, signeersessies en lezingen maken de Boekenweek extra interessant en populair. De campagne is bij HET BOEKENWEEKGESCHENK: HET BEKENDSTE PROMOTIONELE ARTIKEL DAT NOOIT GAAT VERVELEN GESCHREVEN DOOR - WALLY CARTIGNY jong en oud bekend en boekt resultaten waar een marketeer mee kan thuiskomen (zie kader 1). Lezen en verkopen Het Boekenweekgeschenk en het aanvullende bijna-geschenk in dichtvorm, hebben beide tot doel om meer afzet van boeken te generen in de boekhandel. Volgens Sharon Verdam, bij Stichting CPNB verantwoordelijk voor Enkele onderzoeksresultaten van de Boekenweek in 2023 (onderzoek door Direct Research in opdracht van Stichting CPNB) - 96% van de Nederlanders is bekend met Boekenweek - De zichtbaarheid van de campagne in 2023 was 43% - De afzetboost op de markt in de campagneperiode was 36% (ongeveer 103.000 boeken zijn) - 31% van de boekenkopers zegt beïnvloed te zijn door deze campagne

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5