2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 13 HET BOEKENWEEKGESCHENK: HET BEKENDSTE PROMOTIONELE ARTIKEL DAT NOOIT GAAT VERVELEN Partnerships & Business Development, sluit een goed verkoopresultaat in de Boekenweek aan bij de missie van de Stichting. “Wij wakkeren leeslust en leesplezier aan. Onze directe partners daarvoor zijn de boekhandels, bibliotheken en boekuitgeverijen. Tezamen willen we met de Boekenweek en andere campagnes het publiek aanzetten tot het kopen en lenen van boeken. Voor de boekenbranche zijn onze promoties en campagnes heel belangrijk. Er is geen andere instantie, boekhandel of uitgeverij die zo’n massale aandacht voor het Nederlandse boek genereert.” Veel partijen betrokken De Boekenweek en het Boekenweekgeschenk zijn weliswaar lang bestaand en erg bekend onder Nederlanders, maar dat betekent niet dat de campagne als vanzelf goed draait. Er zijn aardig wat partijen bij betrokken en de belangen lopen uiteen. Hoofd Campagnes Volwassenen Marion Boxum van Stichting CPNB vertelt dat de organisatie haar handen er vol aan heeft. “Wij werken in opdracht van de Koninklijke Boekhandelsbond (KBB), de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) en de Groep Algemene Uitgevers (GAU). De campagne is met name gericht op de boekhandel, daar is het Boekenweekgeschenk verkrijgbaar. Dus met de boekhandels moet alle communicatie over de campagne en het Boekenweekgeschenk tot in de puntjes op orde zijn. Daarnaast werken we samen met de auteur en de uitgever(s) van de auteur die het Boekenweekgeschenk schrijft. Ook is er samenwerking met alle andere uitgevers omdat die tijdens de boekenweek graag hun eigen titels onder de aandacht willen brengen. Zij gebruiken daarvoor bijvoorbeeld onze promotiematerialen. Verder worden er door een boekverkoperscomité 25 titels geselecteerd als boekentips tijdens de Boekenweek. Op de aandacht voor die boeken varen de bibliotheken ook graag mee. Daar kan de consument dan wel geen Boekenweekgeschenk krijgen, maar de bibliotheken organiseren bijvoorbeeld lezingen van auteurs om publiek te trekken. Naast de direct betrokken partijen zijn er ook veel cultureel-maatschappelijke organisaties die graag gebruikmaken van het Boekenweekthema om daar bijvoorbeeld bijeenkomsten omheen te organiseren. Wij faciliteren dat waar mogelijk omdat zulke activiteiten de zichtbaarheid van de campagne vergroten. En als we het dan over zichtbaarheid hebben: voor de Boekenweek staan we ook veel in contact met alle soorten media, die dit altijd een fijn onderwerp vinden.” Keuze voor Boekenweekgeschenk Die jaarlijkse campagne vergt dus best een hoop geregel, maar daaraan voorafgaand wordt de belangrijkste noot gekraakt: Wat wordt het thema van de Boekenweek en welk Boekenweekgeschenk hoort daarbij? Daarvoor moeten een hoop belangen worden afgewogen. Boxum: “De bedoeling is uiteraard dat het thema en zeker ook het Boekenweekgeschenk aansprekend zijn voor een brede doelgroep. Wij willen dat het leeft in de maatschappij, want dat komt het resultaat ten goede. Maar het moet ook weer niet het doel van de campagne in de weg zitten. Stel, we kiezen voor een politiek thema als polarisatie. Dan is de kans groot dat het in de media alleen nog gaat over ‘waarom heeft de CPB dit Citroën is dit jaar een van de partners van de Boekenweek. Dat valt onder meer op doordat de familie Chabot tijdens de Boekenweek in een gloednieuwe Citroën ë-C4 op tournee is gegaan ter promotie van het Nederlandse boek. In Nederlandse boekwinkels lagen leaflets met daarop een QR-code. Door deze te scannen maakten consumenten kans op zelf een week lang rijden in een Citroën ë-C4. Citroën ziet in de Boekenweek een kans om mensen op laagdrempelige en vrijblijvende wijze kennis te laten maken met het automerk.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5