15 HET BOEKENWEEKGESCHENK: HET BEKENDSTE PROMOTIONELE ARTIKEL DAT NOOIT GAAT VERVELEN gekozen?’. Verder houden we rekening met vernieuwing en balans in zaken als diversiteit, leeftijd van de auteur, man of vrouw. Ook belangrijk is dat niet te vaak dezelfde uitgevers een auteur ‘leveren’ voor het Boekenweekgeschenk. Er is ook weleens discussie over het soort werk dat geschreven wordt als Boekenweekgeschenk. Sommigen zien het liefst dat wordt gekozen voor een hoog literaire kwaliteit. Wij als Stichting CPNB zijn er echter voor de promotie van alle Nederlandse boeken en dat speelt natuurlijk ook een rol in de auteurskeuze.” Boekhandels polsen Volgens Boxum duurt het door alle zaken die worden afgewogen best lang om een Boekenweek inclusief Boekenweekgeschenk voor te bereiden. “In de regel zijn we anderhalf tot twee jaar bezig. Uiteindelijk blijven er een paar opties over om thema en auteur te koppelen. Dan wordt er vertrouwelijk gesproken met boekhandelketens om te polsen of er draagvlak is. En uitgevers worden gebeld om te bezien of een beoogde auteur tijd heeft om het Boekenweekgeschenk te schrijven en aan de campagne mee te werken. Het komt overigens zelden voor dat de ketens tegenstribbelen. De keuze is altijd weloverwogen en dan weten de boekhandels er doorgaans wel raad mee ter bevordering van de boekenverkoop.” Schrijversfamilie Chabot Het thema van de dit jaar georganiseerde 89ste Boekenweek was ‘Bij ons in de familie ’. Het Boekenweekgeschenk is niet geschreven door één auteur, maar door een complete schrijversfamilie: de familie Chabot. Alle gezinsleden hebben meegeschreven aan het boek Gezinsverpakking dat van 16 tot en met 24 maart gratis werd weggegeven aan klanten in de boekhandel. Vader Bart Chabot schreef bovendien ook de gedichtenbundel, genaamd Ooievaarsblues. De keuze voor het thema en de Chabots ontstond volgens Boxum vrij spontaan. “Het idee werd voor het eerst geopperd op een terras, tijdens een niet geplande brainstorm. Het was meteen een leuk én spannend idee. De Boekenweek is heel bekend en heeft een lange historie. Dan loop je het gevaar dat het een beetje sleets wordt. Met een nieuw concept als dit, is dat risico er zeker niet.” Meerdere generaties bereikt Volgens Boxum en Verdam trok het eerste voorstel voor het schrijven van een familieboek de familie Chabot al over de streep. “Het hele gezin was meteen helemaal enthousiast”, zegt Boxum. En ze ervaren het ook als een hoger doel om mensen meer te laten lezen. Ze werkten met veel plezier aan de campagne mee, dus voor onze organisatie was er geen betere match denkbaar.” De bekendheid van de familie was voor de campagne ook een zegen. Verdam: “In andere jaren is het fijn als we met een auteur werken die meerdere leeftijdsgroepen aanspreekt. Nu hadden we Bart Chabot die erg bekend is onder oudere 2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL Brillenmerk Looplabb heeft sinds 2022 een strategische samenwerking met Stichting CPNB en is sponsor van de Hebban Debuutprijs. Het idee achter het partnership is dat Looplabb niet alleen kwalitatieve én mooie leesbrillen maakt, maar ook wil bijdragen aan leesbevordering. Dit jaar is het partnership uitgebreid naar de Boekenweek. Als activatie is onder andere een boekenlegger geproduceerd voor in alle Boekenweekgeschenken. De Looplabb-boekenlegger heeft de vorm van de iconische brillen waar Bart en Splinter Chabot bekend om staan. Door middel van een QR-code krijgt de lezer ook nog eens toegang tot een kleine quiz waarmee prijzen te verdienen zijn. generaties en zoon Splinter die populair is onder jongeren. En daar tussenin nog de eveneens schrijvende broers Maurits en Sebastiaan en de als schrijvers debuterende Storm en moeder Yolanda. Voor Bij ons in de familie vielen voor wat betreft thema, auteurskeuze en bereik alle puzzelstukjes perfect in elkaar.” Partners belangrijk Voor het bereik en succes van de Boekenweek is naast media exposure ook de samenwerking met partners van “De Boekenweek is heel bekend en heeft een lange historie. Dan loop je het gevaar dat het een beetje sleets wordt. Met een nieuw concept als dit, is dat risico er zeker niet.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5