PROMZ MAGAZINE 01-2024

17 2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL HET BOEKENWEEKGESCHENK: HET BEKENDSTE PROMOTIONELE ARTIKEL DAT NOOIT GAAT VERVELEN (advertentie) groot belang. Zo was de NS jarenlang aan boord als hoofdsponsor. Het Boekenweekgeschenk gaf de mogelijkheid om op de laatste zondag van de Boekenweek gratis met de trein te reizen. Die samenwerking is voorbij, tot teleurstelling van Stichting CPNB. Verdam: “De samenwerking met de NS was geweldig voor ons. De Vrij Reizen Dag was bij zo’n beetje iedereen bekend en er maakten op de dag zelf zo’n kwart miljoen mensen gebruik van. Het was een merkactivatie van buitengewone omvang. De NS blijft partner in het bevorderen van lezen, maar zonder Vrij Reizen Dag. Zo is de NS nog steeds naamgevend sponsor van de NS Publieksprijs.” Gezocht: nieuwe hoofdsponsor Momenteel zijn Citroen, Looplabb en TikTok partners van de Boekenweek met ieder hun eigen activaties (zie kaders 2, 3 en 4). Voor de toekomst wordt gezocht naar een nieuwe grote sponsor, want de organisatie zet de Boekenweek graag nog tientallen jaren succesvol voort. Verdam: “Voor de positie van hoofdsponsor zijn we op zoek naar een merk waar alle consumenten bekend mee zijn en liefst ook waar alle consumenten mee te maken hebben. Dat kan een vervoersbedrijf zijn, maar ook een bekende winkel- of horecaketen. Het is voor het bereik van de campagne en de waarde van het Boekenweekgeschenk natuurlijk perfect als je met dat geschenk een vervoersbewijs, een kop koffie of een ander gangbaar product kunt krijgen. We zijn met enkele partijen in gesprek en hopen voor de Boekenweek van 2025 een nieuwe grote partner te kunnen presenteren.” TikTok promoot sinds dit jaar tijdens de Boekenweek content over boeken en lezen via de hashtag #boekenweek. Onder gebruikers van de hashtag worden boekenpakketten verloot. Ook doen diverse Booktokkers als @Daansbooks en @gayotic_bookworm verslag op de rode loper van het Boekenbal. Bekende namen met een grote achterban op TikTok en een passie voor lezen, zoals @MoreofNaaz en @Jetweedevader (beiden van VPRO’s Club Lees), zijn als verslaggever aanwezig op het Boekenbal. TikTok Academy verzorgde in de week voorafgaand aan de Boekenweek een workshop voor uitgeverijen om TikTok optimaal in te zetten. FOTOCREDIT: VINCENT MENTZEL Familie Chabot

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5