2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 21 OP ZOEK NAAR DE GELUKSHORMONEN Bij geven en krijgen werkt het gelukshormoon. “We krijgen aandacht en in onze hersenen worden bepaalde stoffen aangemaakt,” aldus Konings. Het gaat dan om stoffen als dopamine, endorfine, oxytocine en serotonine. “Dat zijn allemaal neurotransmitters, hormonen die het gelukshuishouden bepalen. Uit biologisch en bio-medisch onderzoek weten we dat door de release van die hormonen de creativiteit, de productiviteit en de innovatiedrift verhoogt. Zelfs de immuniteit verhoogt erdoor.” Al bij het kopen van een geschenk werkt dat gelukshormoon. Konings: “Bij een prille liefde gaat het gelukshormoon door het dak. Dan koop je de duurste rozen die je eigenlijk niet kunt betalen. Maar dat is ook kopen uit eigenbelang: er is een grotere kans dat die ander blijft.” Awe Bij het krijgen speelt ook het fenomeen ‘awe’ een rol. ‘Awe’, zoals in het Engelse awesome staat voor verstomming, voor het goddelijk zonder god. Ook dan worden de gelukshormonen getriggered. Konings baseert zich daarbij op het werk van de Amerikaanse psycholoog Dacher Keltner. “Het gaat om een nieuwe wetenschappelijk benadering van verstomming. De gelukshormonen zorgen dat je weer zin krijgt in het leven. Heel veel mensen zijn die zin in het leven Wie is Herman Konings? Herman Konings (59) studeerde theoretische psychologie en neuropsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en deed daarna een postgraduaat marketing. Hij is beheerder van het Antwerpse trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt. Als trendanalist en veranderingspsycholoog geeft Konings regelmatig consults, workshops en lezingen aan bedrijven, genootschappen, overheden en het hoger onderwijs over trendverschuivingen en toekomstverwachtingen. Hij noemt zich tegenwoordig een ‘trendvoorsteller’, in plaats van een trendvoorspeller. Van zijn hand verschenen recent Gap the Mind en We, myself & AI. verloren door de ratrace en door de algoritmen,” aldus Konings. “Awe geeft het gevoel dat je ego opgenomen wordt in een groter geheel.” Er zijn meerdere vormen van ‘awe’, zegt hij. De natuur (een roodborstje zien in de tuin), de grote ideeën, collectieve opwinding (met een grote groep shaken met Taylor Swift), design en kunst, humor, openbaring, serendipiteit (het vinden van datgene wat je niet zocht), spiritualiteit (niet het religieuze), muziek, humor en morele schoonheid (onbaatzuchtigheid, goed doen voor de ander). “Die waarden laten je gelukshormonen dansen.” En het zien van iemand die een awe-ervaring heeft, zorgt dan weer voor een echo, resonantie. Met andere woorden: wie een geschenk geeft en ziet dat de ander een ‘awe-moment’ heeft, heeft daar ook een goed gevoel bij. Herman Konings
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5