PROMZ MAGAZINE 01-2024

2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 25 met een promotioneel artikel dat al bekend is, dan is het ook gewoon een goede keuze. Als je ziet dat de effectiviteit afneemt, is het hoog tijd om iets anders te bedenken.” Veel merken zullen inhaken op de Oranjezomer. Kleven daar ook risico’s aan? MdW: “Merken haken in op het Oranjegevoel omdat het breed wordt gedragen en er positieve energie door loskomt. Het zijn bewezen succesvolle periodes voor promotionele acties. En dit jaar wordt het EK in Duitsland gespeeld en de Olympische Spelen zijn in Frankrijk. Lekker dichtbij, dat kan best weleens bijdragen aan een hoge Oranjekoorts. Wel zien we dat die Oranjekoorts steeds later begint; pas als de eerste voetbalwedstrijd bijna gespeeld gaat worden, komt het een beetje los. Tien jaar of langer geleden begon het twee tot drie weken van tevoren al. Dat is lastig voor de planning van acties, want je wil op het goede moment starten. En op het moment dat Nederland uit het EK ligt, kan het alweer voorbij zijn. Het is zaak om goed te bedenken wanneer te starten en waarmee, om te voorkomen dat het magazijn straks vol ligt met overgebleven items.” Grote consumentenmerken weten vaak veel aandacht te trekken, awareness te creëren en omzet te maken met Oranjepremiums. Wat maakt het voor B2B-merken interessant om aan te haken bij het Oranjegevoel? MdW: “Ook voor B2B-merken is de Oranjezomer een goed inhaakmoment. Daarbij kan een omzetdoelstelling een rol spelen en zeker het kweken van loyaliteit. Wat goed kan werken is bijvoorbeeld het uitgeven van kraskaarten bij aankoop van een x-aantal producten of collies. Zo’n krasactie kan kans bieden op Oranje merchandise en unieke premiums, eventueel in combinatie met kaarten voor een van de sportevenementen. Het is voor B2B-merken dan ook zeker belangrijk om promotionele artikelen te bieden die goed aansluiten bij de interesse van de doelgroep.” De Oranjezomer speelt dit jaar ongetwijfeld een hoofdrol in promoties en -activaties. Kan het toch ook lonen voor merken om op een ander moment klanten te verrassen met een promotioneel product? MdW: “De Oranjezomer is een inhaakmoment en dat maakt het aantrekkelijk, maar het hoeft zeker niet de enige reden te zijn om een promotionele actie te starten. Veel merken kunnen ook andere momenten kiezen. De doelstellingen zijn daarvoor altijd het belangrijkst. Zit er in een bepaalde periode van het jaar een dip in de verkoop? Of is een product juist gedurende enkele maanden van het jaar interessanter voor de doelgroep? Dan kun je daarop inspelen met een goede campagne en een aantrekkelijk promotioneel artikel.” GESCHREVEN DOOR - WALLY CARTIGNY

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5