PROMZ MAGAZINE 01-2024

2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 27 EEN TIPJE VAN DE ORANJESLUIER Voor promotionele acties tijdens de komende Oranjezomer zijn de ogen zoals altijd mede gericht op enkele biermerken. Marktleider Heineken belooft alvast met iets bijzonders te komen. Voor het EK Voetbal van 2021 (dat voor 2020 gepland stond) bracht Bavaria de campagne ‘Geluk zit in een klein broekje’. Als premium artikel voor in de supermarkt was een wat krappe oranje sportbroek ontworpen, geïnspireerd op het kampioensjaar 1988. Tien jaar eerder introduceerde Bavaria tijdens het WK van 2010 de veel besproken DutchDress. Wij vroegen brouwer Royal Swinkels ook naar de plannen van dit jaar. Dit merk houdt voorlopig echter alle kaarten tegen de borst en zegt dat er “op dit moment geen promotionele producten op de planning staan.” Toch verwachten velen dat Bavaria een verrassing in petto heeft en de Oranjezomer niet onopgemerkt voorbij laat gaan. Grolsch blijft koel Grolsch heeft al enkele keren laten zien dat het de Oranjefan graag koel houdt. In 2012 introduceerde het biermerk de Koelkrat, een koelkast ter grootte van een bierkrat. Voor het EK van 2021 deed Grolsch iets vergelijkbaars met een Beugelkoelkast. Beide koelgadgets werden weggeven in winacties en hoog gewaardeerd door de consument. Op de vraag of Grolsch dit jaar opnieuw met een fraai promotioneel product op de proppen komt, luidt het antwoord ook nogal koeltjes: “Dat is nog een verrassing en houden we dus nog even voor onszelf.” Toch lijkt dat meer op een ja dan een nee, zeker omdat Grolsch ook aangeeft “meermaals per jaar op zoek te zijn naar toffe items die bij het merk passen.” Andere eisen waar promotionele artikelen van Grolsch in ieder geval aan moeten voldoen zijn volgens een woordvoerder “kwaliteit, duurzaamheid en reguliere inkoopvoorwaarden als geen plastic verpakkingsmateriaal, ethisch verantwoorde sourcing, productveiligheid en traceerbaarheid.” Heineken = Oranje Van de Jagershoed in 2006 tot aan het multifunctionele Oranje Hemd (ook voor de GP Zandvoort en Olympische Spelen) in 2021; Heineken weet altijd te verrassen. En die reputatie houdt het merk ook dit jaar hoog, zegt een woordvoerder: “Wij komen zeker met een EURO 2024 premium. Want Heineken = Oranje, Oranje = Heineken. Het is altijd weer de kunst om iets verrassends te bedenken en daar scheppen wij een eer in.” Heineken zegt nog niet wat voor premium het wordt, maar geeft wel aan wat het passend vindt voor het merk. “Een goed Heineken- premium zorgt voor een glimlach op je gezicht. Heineken haakt in op gezelligheid en de tijd dat je met elkaar een voetbalwedstrijd beleeft.” Heineken zegt dat het daarom de ‘fanbeleving’ als uitgangspunt heeft gekozen. Heineken geeft ook aan dat het de Oranje-fan daadwerkelijk wil verrassen en daarom niet is overgegaan tot copy-paste van voorgaande edities. “We nemen een nieuwe afslag en haken in op meerdere momenten.” Daarmee doelt het merk op de gehele Oranjezomer. “Wij komen met iets dat geschikt is voor EURO 2024, de Olympische Spelen en de F1 Heineken Dutch Grand Prix.” GESCHREVEN DOOR - WALLY CARTIGNY FOTOCREDIT: JAN VAN DER WOLF

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5