2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 29 Dat is inderdaad fantastisch nieuws. De deelname van Nederland aan het Europees Kampioenschap voetbal brengt aanzienlijke economische voordelen met zich mee, met name voor sectoren als de horeca, de detailhandel, en uiteraard de verkoop van merchandise. Cafés en restaurants zien hun omzetten stijgen wanneer de oranjekoorts toeneemt, terwijl de verkoop van televisies, oranje shirts, pruiken en andere fanartikelen een hoogtepunt bereikt. Positief voor ondernemers en voor de economie als geheel. JAAAHAAAAA WE GAAN NAAR HET EK! Maar de voordelen reiken volgens mij veel verder dan in eurootjes uitgedrukt wordt. We leven in een tijd waarin de samenleving in een continue staat van onbehagen lijkt te verkeren en meningen sterk verdeeld zijn. Recent verscheen de Edelman Trust Barometer. Deze onderzoekt het vertrouwen van mensen in verschillende instanties en betrokken personen. Zoek het maar eens op : super interessant. Uit het onderzoek blijkt o.a. dat veel mensen vinden dat de maatschappij te snel verandert en niet op een manier die ‘mensen zoals ik’ ten goede komt. De kloof tussen de verschillende klassen, het enorme gebrek aan vertrouwen tussen bedrijven en de overheid én de digitale revolutie zijn de drijvende krachten achter het afnemende vertrouwen en de polarisatie. Dit terwijl ons land rijker is dan ooit! Als reactie hierop hebben veel mensen een groeiende behoefte aan verbinding en ontspanning. Dit is waar de ware waarde van onze deelname aan het EK naar voren komt: het toernooi verbindt, verbroedert en verzustert ons. We staan als één man achter onze nationale ploeg. Oranje symboliseert meer dan alleen een kleur; het is een teken van nationale eenheid. Het is een moment om de tegenstellingen te vergeten en gezamenlijk te juichen bij succes of te treuren bij tegenslag. Aan die eenheid en trots willen consumenten uiting geven. Daarom wordt er ‘oranje gegeten en gekocht’, of bijvoorbeeld gekozen voor producten met thematische giveaways. Dat werkt natuurlijk al helemaal. Dit biedt een uitgelezen kans voor merken en bedrijven om bij te dragen aan de nationale eenheid en deel uit te maken van dit volksfeest. Door hierop in te spelen, kan niet alleen extra omzet worden gerealiseerd, maar ook een positieve impact worden gemaakt. Bij familie De Winter komt binnenkort weer de doos met oranje artikelen tevoorschijn. Die bevat verschillende iconische gadgets, zoals de lederhosen van Bavaria, de toeterhoed van Heineken en de juichcape van Jumbo. Want goed bedachte gadgets overleven meer dan één toernooi en bieden een uitstekende manier om jouw merk of bedrijf te promoten. Doen! Martin de Winter Directeur bij Hokra GESCHREVEN DOOR Martin de Winter COLUMN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5