PROMZ MAGAZINE 01-2024

33 2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL HOE ICT BOMEN KAN LATEN GROEIEN CO₂-compensatie. Hierdoor wordt er in naam van de klant een boom gekocht. De klant krijgt vervolgens een giftcard per mail, geheel in stijl van de luchtvaartmaatschappij, inclusief een link naar hun boomcadeau. Zo geniet de klant van een unieke (en duurzame) cadeau-ervaring, terwijl de luchtvaartmaatschappij tegelijkertijd een eigen bedrijfsbos opbouwt, waardoor ze duidelijk hun positieve klimaatimpact kunnen tonen.” Een vergelijkbaar idee is toepasbaar voor hotels, die tegenwoordig actief innovatieve verduurzamingsmethoden verkennen. “We bieden een groene maar vooral leuke oplossing: stel, als hotel bied je gasten de keuze om hun kamer een dag niet te laten schoonmaken, in ruil voor een boomcadeau. Maar het is meer dan zomaar een boom; het is een boom met een digitale ervaring die gasten meerdere keren per jaar in contact brengt met jouw hotel. Een win-win.” Cases Pluimen Op pluimen.nl is treebytree toegevoegd als een optie onder het thema goede doelen en duurzaamheid. Michael legt uit: “Consumenten kunnen hun pluim omzetten in diverse geschenken. Specifiek bieden we drie mogelijkheden: 1 boom, 5 bomen, of 10 bomen, met een vaste prijs van 5 euro per boom. Het merendeel kiest eerst voor 5 bomen en vervolgens voor 10 bomen, wat aantoont dat klanten die voor ons kiezen, hun gehele budget besteden aan duurzaamheid. Dit is een indrukwekkende statistiek. We moedigen Pluimen aan om ook hun eigen bos te promoten, om zo hun duurzaamheidsdoelen zichtbaar te maken. Samengevat: ons concept doet het heel goed in reward-, employee en engagement programma’s waarin de werknemer voor ons als cadeau kan kiezen. Picnic “Picnic heeft eind afgelopen jaar bijna 750 bomen weggegeven’’, vertelt Michael. “Medewerkers konden uit 5 cadeaus kiezen voor een eindejaarsconcept, 250 daarvan kozen voor treebytree. Daarnaast heeft Picnic 450 bomen naar investeerders en zakelijke contacten verstuurd, in de vorm van een fysieke giftcard met een QR-code. om het cadeau doen van bomen, maar vooral om als bedrijf te verduurzamen en bij te dragen aan hun eigen duurzaamheidsdoelen. Ons concept sluit hier naadloos op aan. Versterken van relaties door duurzaamheid De relatiegeschenkenmarkt, met een indrukwekkende waarde van 242 miljard dollar wereldwijd, biedt treebytree een unieke kans om een positieve impact te maken. Door ieder boomcadeau te gebruiken als een middel om relaties te versterken én bij te dragen aan de gezondheid van onze planeet, ziet treebytree deze sector als essentieel voor het versnellen van natuurherstel. Met een ambitieuze doelstelling voor ogen - het terugbrengen van 1 miljard bomen voor 2050 - streeft treebytree ernaar een sleutelrol te spelen in het herstellen van de ecosystemen van onze aarde. Toekomstplannen Kijkend naar de toekomst, erkent Michael dat niet iedereen direct klaar is voor deze innovatie, maar de strategie is duidelijk. Treebytree gaat zich richten op een select aantal distributeurs per land en gaat zich daarnaast richten op onlinespelers. “Met de nieuwe APIfunctionaliteit is ons concept breed beschikbaar en makkelijk te implementeren voor onlinespelers’’, verklaart hij. Treebytree staat aan het front van digitale innovatie en duurzaamheid en bewijst dat deze twee idealen elkaar kunnen versterken. Door voortdurend te innoveren en partnerschappen te vormen, streeft treebytree ernaar niet alleen hun bedrijf te laten groeien, maar ook een positieve bijdrage te leveren aan de planeet.” Op deze manier heeft Picnic niet alleen een memorabel eindejaarsgeschenk aangeboden, maar ook hun toewijding aan duurzaamheid onder de aandacht gebracht. Sony music Sony Music, één van de eerste klanten van Treebytree, heeft afgelopen december voor de tweede keer aan al hun medewerkers bomen cadeau gedaan. “Sony Music heeft nu 1200 bomen in hun bos. Sony is zeer enthousiast over ons concept; het draait voor hen niet enkel ‘Het is een boom met een digitale ervaring die klanten meerdere keren per jaar in contact brengt met je merk.’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5