PROMZ MAGAZINE 01-2024

2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 35 EN DE WINNAAR IS… Jaarlijks streeft de redactie van PromZ Magazine ernaar te bepalen wat de beste promotionele campagne van het afgelopen jaar is geweest. Het gaat daarbij niet om het beste promotionele product, maar wel om de vraag hoe promotionele producten ingebed zijn in communicatie- en verkoopcampagnes. Het lastige daarbij is dat er geen volledig zicht is op al die campagnes waarbij een promotioneel product gebruikt wordt. Immers, als het goed is zijn veel campagnes gericht op zeer specifieke doelgroepen. En daar hoort de redactie van PromZ Magazine lang niet altijd toe. De ervaring leert dan ook dat we bij het bepalen van de Promotional Campaign of the Year hoofdzakelijk kijken naar business-to-consumer acties, die zich doorgaans richten op een brede doelgroep. De redactie maakt haar eigen keuze uit de campagnes die haar opgevallen zijn, en is bij het bepalen van de Promotional Campaign of the Year dus niet afhankelijk van inzendingen zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij de Esprix en de Effie Awards. De winnaars daar zijn de beste campagnes die zijn ingezonden. Overigens betaalt de inzender vooral bij de Effies een fiks bedrag om mee te dingen naar de begeerde titel. Wat viel op? Verschillende trends en ontwikkelingen trokken dit jaar de aandacht van de redactie. In de eerste plaats, en dat is niet nieuw, worden promotionele producten in veel gevallen middels spaaracties aangeboden. Waar vroeger spaaracties voor promotionele producten heel vaak georganiseerd werden door fabrikanten zien we nu steeds vaker dat het retailorganisaties zijn die spaaracties organiseren. GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL EN ED VAN EUNEN Er zijn nog maar weinig fabrikanten die dat doen. Het gaat bij die retail spaaracties vaak om nuttige producten: pannen, bestek, keukenhulpjes (snijplank, vergiet, etc.), hotellinnen, handdoeken en spellen. Maar het kan ook gaan om gratis toegangskaartjes, of korting hierop, bijvoorbeeld bij de Efteling, Artis, Walibi en andere attracties. Eerlijk gezegd zie je op het gebied van spaaracties weinig nieuws, en ook geen

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5