PROMZ MAGAZINE 01-2024

2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 43 ‘HET HELPT OM GEEN BEREN OP DE WEG TE ZIEN’ deden alles zelf: de samples versturen, iedere order bijhouden, het contact met de klanten. Op een gegeven moment ben ik er helemaal voor gegaan. Eind 2016 is Dennis ermee gestopt omdat hij het te groot vond worden. Even goede vrienden. Hij is nu coach. Maar toen moest ik dus alles zelf doen en dat had ik onderschat, want Pinkcube groeide hard door.” Was het voor jou geen probleem dat het bedrijf groter werd? “Nee. Ik hou ervan buiten mijn comfortzone te gaan. Maar wat we hier hebben bereikt is wel heel ver boven mijn verwachting. Ik doe wat ik leuk vind en dat wil niet zeggen dat het altijd makkelijk is maar het rolt wel als een sneeuwbal. Met de juiste mensen om me heen kan ik dat. In 2018 kwam Liselotte (Leijten) erbij, zij komt van Google en heeft veel ervaring met mensen aansturen, opschalen, kortom, zij kan heel goed managen. Ik ben daar zelf niet zo goed in want ik vind het soms lastig dat niet iedereen hetzelfde denkt als ik.” Structureren Wat moet je kunnen om een goede manager te zijn? Liselotte: “Pinkcube is de eerste tijd op een organische manier heel hard gegroeid. Maar groeien wordt op een gegeven moment lastig als niets is vastgelegd of gestructureerd en iedereen zijn eigen manier van werken heeft. Dan is de rek eruit. Structureren en schaalbaar maken, documenteren en de juiste mensen op de juiste plek onderbrengen, dat zijn noodzakelijke aspecten wil je verder kunnen groeien. Edwin kan goed opstarten, ik kan opschalen, dus we vullen elkaar goed aan.” Hoe was het voor jou om vanuit een bedrijf als Google hier te gaan werken? “Het was even schakelen en tegelijkertijd was het ook thuiskomen omdat ik tot m’n 18e in Doetinchem heb gewoond. Vervolgens heb ik veel voor m’n werk gereisd, en dan is het ook wel lekker om weer een vast honk te hebben. De werkcultuur spreekt me hier meer aan dan op de Zuidas, je wordt als mens gezien. Er is hier een fijne sfeer én genoeg ambitie.” Edwin’s speeltuin Liselotte: “Ik denk dat Edwin wel een cowboy blijft in de zin dat hij alles wil uitproberen. Dus we hebben ook altijd wel wat we noemen ‘een Edwin speeltuin’, nieuwe dingen waar hij mee aan de slag gaat. Ik vind het belangrijk dat mensen in hun kracht staan, kunnen doen waar ze goed in zijn.” Edwin: “Ik heb die ruimte ook omdat Liselotte de dagelijkse leiding heeft. Ik denk trouwens dat er in deze branche nog steeds veel cowboys zijn maar als je professioneel wilt opschalen heb je structuur nodig. De branche was, en is, enerzijds best conservatief maar anderzijds kan er ook heel veel en er is veel in ontwikkeling. Online wordt in aandeel ieder jaar groter, dus we zitten in de juiste tijd op de juiste plek. Op sommige gebieden lopen we voor omdat we enthousiast zijn over nieuwe dingen en dat gaan uitproberen. Zo hebben we nu een clubje mensen bijeen die zich met AI bezig houden om te kijken hoe het toegepast kan worden binnen de verschillende afdelingen.” Online Zit volgens jullie de ontwikkeling van de branche in technieken zoals AI, of in de ontwikkeling van nieuwe producten of in bijvoorbeeld duurzaamheid? Edwin: “Alles is in ontwikkeling, iedere afdeling, ook de producten, aandacht voor duurzaamheid, de kwaliteit gaat omhoog. Je moet een mindset hebben dat je vernieuwing omarmd. Een aantal grote leveranciers hebben bijvoorbeeld het digitale stuk echt wel omarmd, maar er zijn ook wat kleinere spelers, misschien wel 40/50% van de branche, die nog heel traditioneel werken. En daar is ook een plek voor, ze hebben vaak een uniek product of merk.” Karien: “Toen we met Pinkcube begonnen vond de branche het verschrikkelijk dat een online bedrijf promotionele artikelen ging verkopen! Daar zaten ze niet op te wachten.” Jij hebt vanaf het begin heel bewust gekozen voor online? “Ja, daar geloof ik echt in. We hebben ooit een salesmanager in dienst genomen en van een auto voorzien om naar al onze klanten te gaan. We zagen na een jaar toch dat dat voor ons niet optimaal werkte. Daarna hebben we de focus weer volledig op online gelegd. Dit past bij ons.” En je bent niet bang om te falen? “Nee. Bovendien heb ik de juiste mensen om me heen en kan ik goed out of the box denken. ‘Nee’ accepteer ik niet. Ik doe het gewoon, linksom of rechtsom. Als een team vastloopt met een standaard denkwijze, dan laat ik ze op een andere manier kijken naar het probleem. Ik heb ook een groot netwerk en dat helpt ook. Ik zie alleen maar kansen.” Aan Karien en Liselotte dan de vraag: moet hij ook afgeremd worden? Karien: “Soms. Maar hij staat ook wel open voor kritiek als je goede argumenten hebt.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5