PROMZ MAGAZINE 01-2024

2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 47 ACTIEMARKETING: HET GOEDE DOEL RUKT OP We hebben het niet precies bijgehouden, maar we krijgen de stellige indruk dat promotionele acties de laatste tijd steeds vaker gekoppeld worden aan goede doelen. Nieuw is het niet. Vanuit het verleden kennen we nog wel de Pandabroodjes die gekoppeld waren aan het Wereld Natuur Fonds en, een stuk recenter, de Return to Sender acties van Hema. Ook kwamen we in de afgelopen jaren regelmatig KiKa tegen en natuurlijk Pampers dat per verkochte verpakking een vaccin weggaf. Wie nu naar het promotionele landschap kijkt ziet verschillende varianten als het gaat om een samenwerking met goede doelen. Relatief makkelijk gerealiseerde acties zijn bijvoorbeeld Douwe Egberts punten en AH Miles (Air Miles) waarbij spaarders doneren aan een goed doel. Bij Albert Heijn kan de spaarder kiezen uit Resto van Harte, Het Vergeten Kind, Het Rode Kruis of de Voedselbanken. Douwe Egberts waardepunten kunnen worden geschonken aan Het Oranje Fonds, Het Nationaal Ouderenfonds of, wederom, Het Vergeten Kind en de Voedselbanken. De consument hoeft in dit geval niet anders te doen dan te laten weten waar de gespaarde punten naar toe mogen, en ziet daarmee af van een andere manier van het verzilveren van deze punten. Al zijn AH Miles cash geld waard voor de consument, je mag toch aannemen dat de consument bij het doneren van spaarpunten niet echt het gevoel heeft dat hij het zelf betaalt. Voedselbanken en Armoedefonds De Voedselbanken kwamen we ook tegen bij een actie van huidverzorgingsproduct Vaseline: als je een klein potje Vaseline koopt doet de fabrikant een donatie aan de Voedselbank. Hoe hoog die donatie is vermeldt de advertentie niet. Veel duidelijker is bijvoorbeeld Vomar. Ook daar kun je de Voedselbank steunen door één van de waardebonnen te scannen: jij betaalt dan een product en Vomar zorgt dat het bij de Voedselbank terechtkomt. Dat lijkt dus een win/win situatie voor Vomar: de consument koopt meer, en Vomar hoeft alleen maar voor het vervoer naar de Voedselbank te zorgen. Zo te zien krijgt Vomar dus de volledige marge op GESCHREVEN DOOR - ED VAN EUNEN

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5