PROMZ MAGAZINE 01-2024

50 De krapte op de arbeidsmarkt behoort nog niet tot het verleden. Dat maakt de vraag hóe je jong talent vindt en bindt noodzakelijk, en wat de huidige generatie jongeren belangrijk acht in werk minstens zo interessant. Maak kennis met Generatie Z. GENERATIES OP DE WERKVLOER Over Generatie Z wordt veel gesproken en geschreven. Niet altijd voordelig. Gen Z is liever lui dan moe en weet niet wat werken is, klinkt het weleens over de groep mensen die – hoewel de definities variëren - geboren is tussen 2000 en 2015. Niks nieuws onder de zon. Generatiekloven zijn van alle tijden. Bovendien zit de werkelijkheid vaak iets genuanceerder in elkaar, en heeft het ook nut om ons eens nader te verdiepen in dit cohort en hoe de huidige jongeren aankijken tegen het fenomeen werk. Kenmerken Dat dit anders is dan voorgaande generaties doen, is vermoedelijk geen verrassing. Gen Z vindt andere elementen belangrijk. Dat komt voor een groot deel voort uit een aantal in het oog springende eigenschappen die deze groep kenmerken. Een van de meest typerende is misschien nog wel de onlosmakelijke verbondenheid met internet. Gen Z’ers zijn digital natives en daarmee al vanaf hun jongste jeugd online. “Ze hebben hun telefoon altijd in de hand, met de laatste updates en nieuwste apps, en staan altijd in contact. Er is altijd wel iemand die binnen enkele minuten op

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5