PROMZ MAGAZINE 01-2024

2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 51 hun social-media-post reageert. Gen Z is gewend aan snelheid en directe feedback. Dat beïnvloedt hun motieven en verwachtingen”, zegt William Burghout, onderzoeker bij GenerationJourney.nl. Een andere duidelijke eigenschap van Generatie Z is de grote behoefte aan groei. Stilstand is eng. Reden waarom alles uit het leven moet worden gehaald. Uit vriendschappen, maar ook uit het werkzame leven. Het is volgens Burghout een reden waarom Gen Z’ers bij uitstek de groep zijn die zaken – en in dit geval: vakken – combineren. “Na een opleiding in marketing ook PR erbij pakken, bijvoorbeeld. Gen Z’ers stappen alleen wel weer snel op en zijn echte job hoppers. Al zien ze dat zelf helemaal niet zo. ‘Ik werk er ál zeven maanden’ is dan ook een opmerking die je regelmatig hoort bij Gen Z”, zegt hij. Druk Tegelijkertijd heerst er onder deze groep volgens zijn lezing ook een zoektocht naar balans. Met name de oudere Gen Z’er beseft volgens Burghout steeds vaker dat de smartphone hem opslokt en dat je van vier uur TikTokken per dag niet altijd heel gelukkig wordt. En, dat er misschien een betere balans moet komen tussen offline en online. “Eenzelfde besef is er ook ten aanzien van de verhouding tussen werk en privé. Vroeger was je als jongere blij als je wat extra uren kon maken voor de baas. Dat heeft Gen Z niet. Ze zijn er veel meer op gericht dat werk niet ten koste gaat van vrije tijd en het contact met vrienden.” Logisch misschien ook wel, meent Burghout, die opmerkt dat er ook veel druk ligt op Generatie Z. De digitalisering heeft niet alleen gezorgd voor de nodige snelheid, maar ook dat het leven van deze groep veel meer onder een vergrootglas ligt. Is het niet via social media, dan wel via instrumenten zoals een leerlingvolgsysteem. Dat had je vroeger niet. “Toen kon je het nieuws dat je een onvoldoende had gehaald nog even voor je houden. Daar is nu geen sprake meer van. Alles is transparant. Sommige GESCHREVEN DOOR - MARJOLEIN STRAATMAN

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5