2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 53 GENERATIES OP DE WERKVLOER ouders volgen hun kind ook regelmatig via het trackingsysteem op de telefoon.” Misverstand Er bestaan ook misverstanden over Gen Z. Dat deze generatie zich toewijdt aan de bestrijding van klimaatverandering en ook de werkgever selecteert op duurzame eigenschappen is er zo eentje. Dat klopt maar ten dele, laat Marieke Wehner weten. Ze is arbeidsmarktspecialist Gen Z en generatiemanagement en werkt als Customer Services Director voor Floyd&Hamilton en zegt: “Die duurzame drive geldt voor zo’n 60 procent. Er zijn ook zat Gen Z’ers die er totaal niet mee bezig zijn en het vooral belangrijk vinden dat ze voor 30 euro naar Barcelona kunnen vliegen. Ook een misverstand is dat ze allemaal gebrand zijn op de mogelijkheid van thuiswerken. Juist niet, zou ik willen zeggen. Dat is meer iets waar de generatie boven hen voor pleit. Al met al is de groep diverser dan je denkt. En dat maakt dat Gen Z als geheel niet dé doelgroep moet zijn voor werkgevers, maar dat het nodig is om je meer te verdiepen in de mens.” Vertaald naar de werkvloer Ondanks die heterogeniteit signaleert ook Wehner wel een zekere common ground in de Generatie Z. De grote hang naar flexibiliteit is een voorbeeld. Gen Z is kritisch, óók ten opzichte van het begrip 40-urige werkweek. “Zo kan de vraag zich voordoen of er niet beter resultaatgericht in plaats van tijdgestuurd kan worden gewerkt. En of het mogelijk is om zelf werktijden te bepalen. Werkgevers zijn vaak bang dat mensen dan een loopje met ze nemen, maar dat is ook afhankelijk van het management. Vrijheid hangt samen met een bepaalde mate van verantwoordelijkheid.” Daarnaast zien we dat de al eerder genoemde snelheid en feedback die de digital natives gewend zijn ook terugkomen op de werkvloer. Gen Z’ers kunnen niets met een leidinggevende die na twee weken eens vraagt hoe het hen bevalt in hun nieuwe baan. Bureaucratie? Een regelrechte afknapper. Daar zijn ze volgens Burghout veel te ongeduldig voor. Ook Wehner signaleert een grote behoefte aan feedback onder de Gen Z’ers, die met name wordt voortgedreven uit onzekerheid. “Gen Z is zoekende. Met het betreden van de arbeidsmarkt kunnen ze de nodige coaching gebruiken. Het probleem bij veel bedrijven is dat hiervoor geen tijd of medewerker beschikbaar wordt gemaakt. Zonde. Want dan vertrekken deze jonge mensen dus ook vaak weer.” Wees duidelijk De drempel om de biezen weer te pakken is voor Gen Z dan ook relatief laag. De huidige arbeidsmarkt helpt daarin niet mee. Maar ook onduidelijkheid en onuitgesproken verwachtingen dragen volgens Burghout bij aan een uitstroom van Generatie Z. Hij ziet verbeterpunten in werving en onboarding: “Gen Z’ers vinden de namen van functies vaak onduidelijk en snappen niet altijd helemaal wat er van ze wordt verwacht. Ook hebben ze niet helder voor ogen wat de precieze doorgroeimogelijkheden zijn en waar het bedrijf voor staat. ‘Daar kom je vanzelf wel achter’ denkt een deel van de werkgevers, maar de huidige jongeren willen echt weten waar ze in terechtkomen. Wees dus liever concreet en duidelijk over de stappen die ze bij jou kunnen zetten. Als Gen Z’ers niet vooruit kunnen, haken ze af.” Wehner voegt daaraan toe dat een baan betekenis moet hebben. Wat dat is, verschilt per persoon. Maar het geeft absoluut een reden om ergens wel of niet te blijven. Luisteren Is het daarmee noodzakelijk om als werkgever je oren te laten hangen naar de wensen van Gen Z? Dat niet. Maar luisteren is wel een aanrader. Wehner loopt weleens sceptische leidinggevenden tegen het lijf en zegt: “Bedenk ook dat je iemand die 20 jaar jonger is en een andere opvoeding heeft gehad niet kunt beoordelen volgens je eigen waarden. Vraag jezelf dus ook eens af bij een vraag die je belachelijk lijkt: vind ik dit omdat een Gen Z’er het vraagt? Of is het een behoefte die ook leeft bij oudere leden in het team? De vraag om flexibelere werktijden bijvoorbeeld, kan weleens breder gedragen zijn dan je denkt.” Bovendien brengt Gen Z ook veel mee naar de werkvloer, merkt Wehner op. Technologische vaardigheden en de digitale handigheid om alles veel sneller op te pikken. “Ze weten het snelst wat er speelt aan trends, en dat kan natuurlijk ook interessant zijn met het oog op klanten. Hoewel ze ook snel zijn afgeleid, kunnen Gen Z’ers razendsnel switchen tussen verschillende werkzaamheden en taken. Ze zijn goed in oppakken en doorpakken. Een empathische leider weet dat op waarde te schatten, en denkt na over wat ervoor nodig is om te zorgen dat mensen graag bij hem werken. Want: iedereen is toch gebaat bij een blij team met weinig verloop?” Marieke Wehner William Burghout FOTOCREDIT: IETEKE DE VRIES
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5