PROMZ MAGAZINE 01-2024

2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 55 Groter groeien? Een overname kan een serieuze optie zijn. Naast verschillende voordelen, heeft deze vorm van expansie ook wat haken en ogen. Bovendien ziet het speelveld er anders uit dan vroeger. BESLAGEN TEN IJS BIJ BEDRIJFSOVERNAME In de BV Nederland zijn overnames aan de orde van de dag. Ze kunnen de stap zijn naar een stevigere marktpositie en naar een hogere omzet. Wel tekent zich in het huidige landschap van vooral grotere overnames een lichte kentering af en is het vooral de vorm die sterk afwijkt van enkele jaren geleden, zo meent fusie-en overnameadviseur René de Jong van Anno 1982. Dat zit ‘m naar zijn zeggen vooral in de conditionele kant. “Investeerders en kopers zijn voorzichter met hun uitgaven. Hierdoor zijn er meer voorwaarden en eisen voor de verkopende partij. Die krijgt niet altijd direct de koopsom, maar een deel in de vorm van een lening en een restant als bijvoorbeeld bepaalde doelen zijn behaald. Ook is er een grotere focus op winstgevendheid en is het minder in trek om minder renderende partijen over te nemen. Een belangrijke reden is de rol van de banken. Een koper moet door aardig wat hoepels springen en genoegen nemen met hoge rentes. Hierdoor wordt vaker gevraagd om een verkoperslening – een lening die de verkoper verstrekt aan de koper. Er is nog steeds veel geld in de markt. Maar het is ook minder aantrekkelijk om te verkopen omdat de risico’s bij de verkoper worden gelegd.” Strijdplan Het zijn ontwikkelingen die de spoeling met bedrijfsparels mogelijk wat dunner maken. Maar, bedrijven die bedrijven willen kopen hebben nog meer aan hun hoofd. Bepalen wat de ideale partij is – en of bijvoorbeeld de vestigingsregio en bedrijfscultuur passen bij en te vervlechten zijn met het huidige bedrijf - is slechts het begin van een complex en veelomvattend proces. Reden waarom een strijdplan een must is en het inschakelen van een expert geen overbodige luxe, vindt overnamespecialist Peter van der Linden van Diligence. Met een interessante overnamekandidaat in beeld moet er veel informatie worden vergaard. Hij zegt: “Je moet weten met wat voor bedrijf je te maken hebt en waarover je praat. Een overnamespecialist helpt daarbij en kan het hele proces overzien. Zonder emotie, wat nuttig kan zijn in de hitte van de strijd en om een goede deal te krijgen. Ook als er kapers op de kust zijn. Bij een overname komt er van álles op ondernemers af. Dat moet in goede banen worden geleid.” Meer dan cijfers Het inschakelen van een externe expert zorgt er in het begin bovendien voor dat de potentiële koper nog even anoniem kan blijven. Welke vragen er vervolgens moeten worden gesteld, is afhankelijk van de onderneming. In de praktijk zijn er uiteenlopende factoren die bepalen hoe interessant een bedrijf is voor de koper, en: wat het waard is. Daarom reikt het onderzoek verder dan alleen het doornemen van de jaarrekening. “Zeker in de branche van promotionele producten is de commerciële kant belangrijk”, zegt De Jong, “en zijn vragen zoals of er repeterende omzet is, hoe de klantenbase is opgebouwd, wat het klantverloop is en de omzetgroei per klant heel belangrijk. Schaalbaarheid, en hoe makkelijk het aan te kopen bedrijf een plotselinge klantenstroom aankan, is voor sommigen net zo goed een factor van belang. Hoe lastiger dat is, hoe meer dat de waarde voor de koper kan drukken.” Wat de omzet is en hoeveel er aan elk van de top tien aan grootste klanten wordt verdiend, zijn niet de enige facetten die bepalen wat een bedrijf waard is. Ook de afhankelijkheden van derden wegen mee en zijn een factor waarvan de potentiële koper weet moet hebben. Afspraken met leveranciers over afname en prijs bijvoorbeeld, of overeenkomsten met medewerkers. Hetzelfde geldt zoals De Jong opmerkt, voor afhankelijkheid van een specifieke branche waaraan relatief veel wordt geleverd. Zekerheden Een goede overnamespecialist kijkt naar dit soort afhankelijkheden. En dat maakt het proces naar een overname voor een groot deel ook een kwestie van op tijd de juiste vragen stellen. Gelukkig is het tot op zekere hoogte ook mogelijk GESCHREVEN DOOR - MARJOLEIN STRAATMAN

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5