PROMZ MAGAZINE 01-2024

2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL TOEN: MAKER VAN STOFJASSEN NU: MAKER VAN FAIRE & CIRCULAIRE BEDRIJFSKLEDING VOOR A-MERKEN 63 stof geven we een dubbeltje extra en van dat geld ga je de fabriek verbeteren’. De volgende dag hebben we alles schoon gemaakt. Doeken eruit, met emmers sop aan de gang. Aan het eind van de dag kon de nooddeur weer open en was er licht.” Heb je zelf meegeholpen met schoonmaken? “Tuurlijk. Ik ben niet beter dan een ander. Ik vond - en vind - het onze verantwoordelijkheid om onze mensen in goede omstandigheden te laten werken. En het werkt ook door hè, mensen worden er enthousiast van. Een jaar later belde Mike: ‘Shirley, de hele fabriek is vernieuwd, dankzij jullie geld!’ Ze waren verschrikkelijk trots en wij ook.” Niet lang daarna gingen jullie met de Fair Wear Foundation in zee? “Klopt, ik wilde dat het goed geregeld was. Fair Wear Foundation is onafhankelijk en kritisch. Ze zeggen niet alleen: dit is goed en dit is fout. Ze zeggen ook: dit zijn onze bevindingen, wat gaan jullie eraan doen? Vervolgens gaan wij met de leveranciers om tafel. Dit moet er gebeuren, hoe kunnen we jullie helpen. Zo zorgen we stap voor stap voor betere werkomstandigheden. Toen we in 2010 begonnen hadden we een score van 5.6, nu zitten we op een 8.8.” Jullie hebben productie partners in Marokko, Turkije, China, Pakistan, Portugal, India en Macedonië. Beschouw je hen ook als familie? “Zeker! Sinds ons jubileum in 2013 organiseren we elk jaar een supplier meeting bij één van de leveranciers. We kennen elkaar inmiddels goed, we hebben ook een app-groep. Mijn grootste wens is dat de drager en de maker van een kledingstuk elkaar leren kennen. Dat is onze missie. Als de drager ziet wat er allemaal bij het maken van een kledingstuk komt kijken - patronen maken, stof knippen, naaien, de ritsen en knoopjes eraan maken, strijken, inpakken, transport, thuisbezorgen - zal hij of zij er veel zorgvuldiger mee omgaan. En als de maker weet wie zijn kleren draagt, zal hij trots zijn. Hij zal zijn werk met nog meer plezier en zorgvuldigheid doen.” Dat klinkt prachtig, maar hoe doe je dat? “We brengen het al in de praktijk. Onlangs kwamen onze medewerkers uit Turkije bijvoorbeeld naar Nederland en als eerste bezochten ze onze nieuwe locatie op Schiphol. Een paar stewardessen waren aan het doorpassen en de witte blouses die ze dragen worden in Turkije gemaakt. De makers gloeiden van trots en ook de stewardessen vonden het erg leuk. Daarna zijn we bij de Makro geweest en bij een NS-station. Iedereen, makers en dragers, stond te glunderen. Zo’n ontmoeting maakt echt impact.” Jullie verbinden de schakels in de keten… “Dat zie ik inderdaad als één van onze belangrijkste taken: alle schakels faciliteren om samen tot een mooi product en een prachtige ervaring te komen. Toen we het Fair Wear gedeelte onder de knie hadden, zag ik de documentaires An Inconvenient Truth en The True Cost. Verschrikkelijk, katoenvelden die totaal uitgedroogd zijn, het Aralmeer in Oezbekistan waar nog maar tien procent van over is… één en al uitbuiting van de aarde. Ik wist niet dat we zo slecht bezig waren. Samen met Stichting MADE-BY hebben we toen alle opties bekeken. Uiteindelijk was er maar één duurzame oplossing: het hergebruiken van grondstoffen. Daarmee put je de aarde niet uit en creëer je geen afval. Vervolgens zijn we gewoon begonnen. Aan al onze klanten vragen we inmiddels de kleding terug, daar hebben we een heel retoursysteem voor ontwikkeld. Die kleding wordt in Turkije geshredderd en van de stroken stof worden vezels gemaakt. Van de vezels - 50 procent gerecycled polyester en 50 procent gerecycled katoen - worden garens gesponnen en voilà: de nieuwe grondstof voor onze kleding.” Welke rol spelen de productie- partners? Voor zo’n proces heb je elkaar echt nodig. Tijdens onze jaarlijkse reis en via de app blijven we met elkaar praten en van elkaar leren. Samen komen we tot oplossingen. Wat je nodig hebt is openheid naar elkaar toe, dat geldt voor de hele keten. De huidige keten is een lineair model: iedereen doet zijn eigen stukje. Wij maken er een cirkel van, waarbij iedereen verantwoordelijk is voor het eindproduct. Ook de klant. De klant is namelijk onze grondstoffenleverancier. Een circulaire keten opbouwen kost tijd. Ik snap dat bedrijven hier tegen op zien. Maar mensen: we hebben geen keus. Bovendien, je krijgt er superveel energie, plezier en voldoening voor terug. Dat maakt het dubbel en dwars waard.” Shirley Schijvens FOTOCREDIT: MAAIKE VAN HAASTER

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5