2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 69 DE FENOMENALE GROEI VAN ULTRA FAST FASHION-VERKOPER SHEIN ontwerpen die het ontwerpteam heeft bedacht. Naaiateliers en textielfabriekjes maken dezelfde dag nog een demo-model en een offerte. Wie de opdracht krijgt kan de volgende ochtend al aan de slag en als een model goed verkoopt mogen zij er meer van produceren. Shein heeft als grootafnemer vaste afspraken met textielleveranciers waarvan de kleine producenten gebruik moeten maken; zo garandeert Shein een vaste kwaliteit tegen een lage prijs. Bij retailers als Zara en H&M wordt wel van fast fashion gesproken, omdat zij veel sneller van collectie wisselen dan de traditionele modebranche. Maar bij Shein gaat het hele proces van ontwerp tot levering aan de consument zo snel, dat vakspecialisten van ultra fast fashion spreken. Nieuwe wegen Wordt Shein ook een bedreiging voor brede e-commerce platforms als Amazon en -in Nederland- Bol.com? Sander: “Shein is primair een kledingfabrikant en dus een grotere bedreiging voor partijen als H&M en Zara.” Dat neemt niet weg dat Shein naast de eigen kleding en modeaccessoires zijn assortiment de laatste tijd wel degelijk heeft uitgebreid. Dit gebeurt middels een marktplaats waarop fabrikanten van andere productcategorieën zoals woonartikelen hun spullen kunnen verkopen. Sander denkt dat Shein bepaalde categorieën zoals muziek, boeken, elektronica en merkartikelen voorlopig niet zal kunnen aanbieden. Daardoor wordt de overlap en bedreiging voor partijen als Bol en Amazon dus beperkt. “Wat nog weleens het verschil kan gaan maken: Amazon rekent hoge commissies en andere kosten en is daarmee voor producenten minder aantrekkelijk dan de Chinese webshops. Ik zie de strijd om de portefeuille van de webconsument daarom primair tussen de vier draken ontbranden: Temu, Shein, TikTok Shop en AliExpress.” Als ik Sander benader voor dit artikel, zegt hij dat hij graag een aantal misverstanden rond Shein wil ophelderen. In de media verschijnen volgens hem artikelen met onjuiste veronderstellingen over Chinese e-commercebedrijven. “Allereerst het fabeltje dat Shein met een AI-systeem het internet afzoekt naar nieuwe trends. De werkelijkheid is een stuk minder spannend; er zit een team van zo’n honderd medewerkers die dat handmatig doen.” Ook is er kritiek op de arbeidsomstandigheden bij de toeleveranciers van Shein. “De kritiek komt vaak van mensen die de Chinese context niet kennen. Dat mensen in die sweat shops lange dagen maken, hard moeten werken voor weinig geld is helemaal waar. Maar dat geldt voor de leveranciers van andere modemerken net zo goed. Net zoals dat voor de kritiek op wegwerpkwaliteit en het gebruik van goedkope materialen als polyester geldt”, zegt Sander. “Uiteindelijk is ons eigen consumptiegedrag het grote probleem. Wij willen elke week een nieuw jurkje, anders hoor je er niet bij. Wij laten, bijvoorbeeld bij de Action, prullaria niet liggen omdat het zo onweerstaanbaar goedkoop is. Iedereen die voor een paar Shein in een notendop 2008 Xu Yangtian richt ZZKKO op, een b-to-c webplatform waar Chinese producenten goedkope mode aan consumenten aanbieden. 2011 Xu ziet mogelijkheden om zijn kleding direct aan westerse consumenten te verkopen en verandert de naam in SheInside.com. Een belangrijke wijziging in het businessmodel is dat het bedrijf zelf het aanbod gaat inkopen. 2015 De website krijgt zijn huidige naam Shein. 2016 Shein stelt een team van eigen ontwerpers samen die zelf kleding en accessoires gaan ontwerpen. 2020 Na jaren van een groei van meer dan 100 procent per jaar slecht Shein naar eigen zeggen voor het eerst de grens van 10 miljard dollar omzet. 2021 Voor het eerst is de Sheinapp vaker gedownload dan die van Amazon. 2022 Shein verplaatst zijn hoofdkantoor van Guangzhou naar Singapore. De online retailer heeft dat jaar volgens analisten een wereldwijde omzet van 24 miljard dollar en evenaart daarmee bijna de omzet van Zara en H&M. 2023 Shein opent distributiecentra in de VS en Canada. Ook wordt bekend dat het bedrijf een beursgang overweegt. euro een shirt of een blouse koopt, of dat nou online bij Shein is of in de Primark winkel, moet zich afvragen hoe dat kan. Uiteindelijk is er iemand die de prijs betaalt voor jouw goedkope spulletjes.” Fred Sengers is Chinadeskundige en werkte eerder voor Incentive, Adformatie en MarketingTribune. Voor PromZ Magazine schrijft hij een serie over Chinese merken in Nederland in e-commerce, automotive, mobiele telefonie, elektronica en retail. Ed Sander FOTOCREDIT: NATHAN REINDS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5