2024 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 71 We zagen in de digitale bonusfolder van Albert Heijn een advertentie van Hertog Jan bier: je kon een exclusief Hertog Jan arrangement winnen bij aankoop van twee sixpacks of een krat bier. De winnaar (zo te zien in de advertentie is er maar één winnaar) zou een ‘Liefhebbers Tour’ door de brouwerij winnen, en een overnachting voor twee personen in een nabijgelegen hotel in Arcen met een royaal ontbijtbuffet. Dit alles ter waarde van 230 euro. BIJ EEN GOEDE ACTIE KLOPPEN DE DETAILS We konden ons niet voorstellen dat er bij zo’n actie maar één winnaar zou zijn, dus keken we in de actievoorwaarden naar de details. Inderdaad, niet één winnaar maar tien winnaars. De waarde van het te winnen pakket was volgens de actievoorwaarde echter 145 euro, en er stond ook keurig bij dat de totale prijzenpot 1.450 euro bedroeg. Dan is het toch wat merkwaardig dat in de advertentie gesproken wordt over een waarde van 230 euro per prijs. Zo hoort het natuurlijk niet, in de communicatie de waarde van een prijs bijna twee keer zo hoog voorstellen als die werkelijk is. Er viel ons nog wat op: de winnaars krijgen wel een nachtje hotel, met een royaal ontbijtbuffet. Maar dat betekent kennelijk dat de winnaar zelf voor het diner moet zorgen. Misschien gaan ze er bij Hertog Jan van uit dat je na al het bier tijdens de rondleiding ‘s avonds alleen nog een broodje shoarma nodig hebt. Ook reiskosten zijn voor eigen rekening, aldus de actievoorwaarden. Je zult maar winnaar zijn en uit Leeuwarden moeten komen. Dan is het toch een paar honderd kilometer rijden en ’s avonds ook nog even je eigen diner ophoesten. En nu we toch de details aan het bekijken zijn, zo exclusief is dit arrangement ook weer niet. Want iedereen kan de ‘Liefhebbers Tour’ bij Hertog Jan zelf boeken. Als je in de details van deze actie duikt, dan proef je toch een beetje de kneuterigheid. Hertog Jan is een goed verkopend biermerk in Nederland en daar zou je dan toch een iets minder vrekkerige actie-aanpak verwachten. De communicatiekosten voor deze actie zullen ongetwijfeld vele malen hoger zijn dan het totale prijzenpakket. Een wijze les voor iedere marketeer: als je een actie in elkaar steekt, laat je plan even doorlezen door een kritische collega. GESCHREVEN DOOR Ed van Eunen COLUMN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5