11 2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL Natuurlijk, met ‘producten’ als Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer heb je goud in handen. Maar ook ‘goud’ verkoopt zich niet vanzelf. En als je niet alleen volle zalen wil, maar ook de missie hebt om mensen, kunst en geschiedenis - wereldwijd! - te verbinden, dan vergt dat zogezegd kunststukjes in marketing en merkactivatie. Het team van Nanet Beumer, Head of Digital, Marketing & Campaigns bij het Rijksmuseum, slaagt daar keer op keer in. De cultuursector staat bijna continu onder druk, niet alleen door broze financieringsmodellen die deels afhankelijk zijn van politieke besluitvorming, maar ook door gebeurtenissen die een samenleving kunnen ontwrichten. Zo hebben veel musea grote moeilijkheden gehad om na de coronacrisis hun bezoekersaantallen weer op een acceptabel niveau te krijgen. Ook voor het Rijksmuseum was dat een krachtproef van jewelste. En de framing dat cultuur ‘een linkse hobby’ is, doet de levensvatbaarheid van culturele instellingen bepaald geen goed. In dat licht is het op zijn zachtst gezegd een megaprestatie dat het Rijksmuseum amper negen maanden na afloop van de laatste lockdown-periode alle records wist te breken qua bezoekersaantallen (fysiek en online), social media-bereik en shop-omzet. Nota bene met een tentoonstelling van ‘slechts’ 28 (kleine) HET RIJKSMUSEUM BEDIENT MET STERKE CAMPAGNES EN ACTIVATIES DE HELE WERELD GESCHREVEN DOOR - RUUD SLIERINGS werken van Johannes Vermeer. En het mooie is, dat resultaat is niet bereikt door heel hard en heel veel te roepen in de media - zo’n kostbare ratrace zou hooguit op de kortetermijn effect kunnen hebben - maar door heel inhoudelijk campagne te voeren, door een onvergetelijke (blijvende) online ervaring te creëren, en door slimme partnerships aan te gaan. Beter kijken is meer zien ‘Bij alles wat we doen, niet alleen in marketing, gaan we uit van de collectie’, verklaart Nanet Beumer. ‘Dat klinkt vanzelfsprekend, en dat is het ook. Maar de kunst is om vervolgens met het verhaal mensen in het hart te raken. Bij Johannes Vermeer was dat gelijk ook de grote moeilijkheid. Rembrandt kent iedereen, de rebel-schilder die 300 zelfportretten heeft gemaakt en van wie we heel veel weten. Dat geldt ook voor
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5