PROMZ MAGAZINE 02-2024

15 COLLECTIE, CONNECTIE, CONVERSIE verkocht, te duur, te ver weg - niet kon komen. Maar we zagen al snel dat ook museumbezoekers zich online gingen voorbereiden en na afloop nog eens terugkeken naar wat ze in het museum hadden gezien. Het bood dus juist veel extra’s. De levensduur van Vermeer Online is ook groter dan de fysieke tentoonstelling, want nu, ruim een jaar na sluiting van de tentoonstelling, bezoeken nog altijd duizenden mensen de online experience. Het biedt dus echt meerwaarde. Een museum heeft muren, daar ben je altijd in je capaciteit beperkt. Online biedt dan veel extra mogelijkheden.’ Social currency Elf jaar geleden heeft het Rijksmuseum de vaste collectie al online gezet, in de Rijksstudio, in een hele hoge resolutie zodat je de kunstwerken super gedetailleerd kunt zien. Voor iedereen, waar ook ter wereld, is alles gratis te bekijken en te downloaden. Beumer: ‘Dat was een revolutie in de museumwereld. We zijn de Rijksstudio nu aan het vernieuwen en nog toegankelijker aan het maken, dit najaar lanceren we de verbeterde versie. Alles digitaal aanbieden doen we omdat we, naast uiteraard kaartverkoop en het verzorgen van lezingen, workshops en seminars, ook een niet-commerciële missie hebben: mensen, kunst en geschiedenis verbinden. De collectie is niet van ons, maar van de hele wereld. Wij noemen dat onze social currency. Wij beheren en conserveren de collectie. Het echte beeld kun je bij ons in Amsterdam zien, het digitale beeld moet voor iedereen beschikbaar zijn.’ In marketingtermen: hier is sprake van een funnel, een soort trechter die begint bij het creëren van bekendheid (awareness), want als je de collectie niet kent is de kans niet groot dat je het museum gaat bezoeken. De awareness rondom die social currency wordt aan de voorkant gevoed via kanalen 2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL die dus voor iedereen toegankelijk zijn, het Rijksmuseum werkt daarvoor bijvoorbeeld ook samen met kunst-community’s op facebook en instagram. Mede daardoor is het Rijksmuseum een ijzersterk merk geworden: een tweejaarlijks merkonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy leert dat de geholpen bekendheid rond de 90% ligt. Dat is bijzonder hoog, in de cultuursector scoort alleen het Anne Frank Huis hoger. Vanuit zo’n sterke basis kun je verdieping aanbrengen en op verbinding inzetten, mensen dieper de Rijksstudio in trekken, een online ontdekkingsreis optuigen, en uiteindelijk bezoekers naar het museum krijgen om de Nachtwacht of het Melkmeisje echt in de ogen te kijken. Meesterstuk in marketing Het succes van de marketing van het Rijksmuseum is dus te danken aan een totaalconcept dat inzet op storytelling, branding en activatie, allemaal gestuurd vanuit het doel om mensen met behulp van de collectie in het hart te raken. Dat het Rijksmuseum daarvoor samenwerkt met veel verschillende partners is noodzakelijk, ‘want’, zegt Beumer: ‘onze budgetten zijn te klein om grote campagnes en

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5