PROMZ MAGAZINE 02-2024

2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 19 COLLECTIE, CONNECTIE, CONVERSIE Voor de indrukwekkende online experience zijn geen vergelijkingscijfers omdat het de eerste keer was dat zo’n digitale tool is ingezet. Maar bijna 750.000 unieke bezoekers die ook nog eens gemiddeld maar liefst ruim 11 minuten bleven hangen, dat is ongekend. Dichterbij nieuwe doelgroepen Het is al decennialang een ongeschreven wet in de marketing en reclame: consistency counts, persistency pays. En toch is de verleiding vaak groot om, in de drang om snel te scoren, te gaan voor de korte termijn. Dat zal bij het Rijksmuseum niet snel gebeuren, al zijn er de afgelopen jaren wel speciale acties voor Amsterdammers geweest, zoals de actie waarbij je op vertoon van je fietssleutel gratis het museum in kon, of de actie waarbij je met je eigen nachtwacht (een persoonlijk attribuut met daarop een afbeelding van het meesterwerk van Rembrandt) gratis naar dé Nachtwacht kon. Ludieke acties, maar voor het grotere maatschappelijke doel - social currency delen met de wereld - blijft de basis altijd het verhaal van de collectie. En daarvoor biedt het ‘Dichterbij-format’ grote mogelijkheden. ‘Maar het zal nooit een invuloefening zijn’, nuanceert Beumer. ‘Elke collectie, elke kunstenaar is uniek, Dat vraagt elke keer om een eigen verhaal. Maar de online presentatie biedt wel de gelegenheid om een wereldwijd publiek te bereiken. Vorig jaar hebben we via social media ruim 77 miljoen mensen bereikt, die kunnen natuurlijk nooit allemaal fysiek naar het museum komen. Prachtig toch dat we zoveel mensen van onze kunstwerken kunnen laten genieten?’ Met de ‘Collectie Online’ wil het Rijksmuseum de collectie nog toegankelijker maken, voor steeds meer groepen. En dat is best een uitdaging, erkent Beumer: ‘We willen ook een andersoortig publiek en nieuwe generaties verleiden. Kunstliefhebbers naar het museum krijgen, dat lukt ons goed. We hebben een vaste, trouwe klantengroep. Zo’n driekwart van het jaarlijkse bezoek komt voor de vaste collectie, de zeventiende-eeuwse meesterwerken. De meeste nationale kunstliefhebbers hebben die al gezien, die komen voor tentoonstellingen. Prima, beide groepen kunnen we bedienen. Maar we willen de doelgroep ook verbreden: mensen die een drempel voelen voor een fysiek bezoek en vooral ook jongeren. Die groepen verleiden, daarin hebben we nog wel wat te doen.’ (advertentie) Nanet Beumer

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5