2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 25 ‘IK KIJK HEEL ERG GRAAG VOORUIT’ toen heb ik gezegd ‘we moeten automatiseren’. Daardoor is Allgifts ontstaan. Automatisering is in onze industrie echt iets anders dan in andere branches. We willen functionaliteiten die andere industrieën niet gebruiken en dat moet voor onze business speciaal ontwikkeld worden. Bij aanvang lijkt iedereen het te kunnen fixen maar verder in het automatiseringstraject lopen velen erop vast. Dat is echt een onderschatte uitdaging!” “Tien jaar geleden hebben mijn zakelijke partner en ik afscheid van elkaar genomen, omdat we beiden een ander beeld hadden van hoe de toekomst eruit moest zien. We hadden intussen meerdere bedrijven onder onze hoede, waaronder Amigo Promotion en ook een feestlocatie met horeca. Zij is met de laatste twee verder gegaan en ik werd ceo van The COW company en Allgifts. Ik werk nu samen met 18 medewerkers in Zwolle. Wij bedienen klanten in Nederland, België en Duitsland, van de kapper op de hoek tot grote merken als Heineken en L’Oréal, tot aan banken, overheden en verzekeringsmaatschappijen enzovoorts.” Niet een beetje “Ik ben zo’n ondernemer die het goed wil doen. Ik ben soms roomser dan de paus, daar voel ik me goed bij. Ik wil dingen niet een beetje doen, ik wil alles van te voren helemaal uitzoeken. Ik ben in coronatijd bijvoorbeeld ook niet overgegaan op de verkoop van mondkapjes, terwijl ik daar best geld aan had kunnen verdienen. Ik ben nog steeds blij dat ik het niet gedaan heb. Als ik iets doe dan doe ik het goed, en als ik niet 100 procent zeker ben, dan doe ik het niet. Voor The COW company is er vaak een behoorlijke investering in tijd en kosten vooraf nodig. Het kan maanden duren om wet- en regelgeving grondig uit te zoeken, het vinden van de juiste distributeurs of fabrikanten, en de logistiek. Vervolgens haken mensen dan soms toch af omdat ze de prijs te hoog vinden. Wij zijn dan al een hele tijd bezig geweest met het project. Voor de klant is de complexiteit van het proces achter de totstandkoming van een goed product niet altijd even duidelijk.” Kun je een promotioneel product of actie noemen die je erg is bijgebleven? “We hebben bijvoorbeeld een mooie zomerspaaractie voor de Spar gedaan met picknickkleden. Dat had ook best wat voeten in de aarde maar is uiteindelijk heel goed geworden. En een custom made reistrolley tas voor alle medewerkers van Covebo met een heel goede look and feel waar het transport vanuit Azië een groot probleem was gedurende Covid. Maar in minder positieve zin zijn er ook voorbeelden zoals een gigantische hoeveelheid kerststerren waarbij de lijmlagen loslieten, dat kan ook gebeuren. En er staat in Pakistan ook nog steeds een container van ons met 3000 voetballen die niet rond waren... Wij hebben ook leergeld betaald.” PPP Waarom ben je als bestuurslid bij de brancheorganisatie PPP aan de slag gegaan? “Ik wilde wat verder kijken dan de grenzen van mijn eigen bedrijven. Ik vind dat de promotionele industrie zichzelf nog steeds heel slecht verkoopt. ‘Als je het echt niet meer weet ga je pennetjes verkopen,’ zo wordt er vaak naar gekeken. Iedereen kan wel een promotioneel product maken en verkopen. En dat is gewoon niet waar. Als ik op een verjaardag sta, en ik vertel wat ik doe, dan ben ik vaak snel uitgepraat omdat niemand weet waar ik het over heb, en wat er allemaal bij komt kijken. Er zijn grote kansen voor de industrie maar er zijn ook bedreigingen. Als je niet bundelt en alleen maar blijft doen wat je deed, dan neemt de markt af. Ik ben begonnen met het dossier sustainability waarvoor we ons aansloten bij het Ecovadis keurmerk. Daarna ben ik penningmeester geworden en daarna het vicevoorzitterschap. We zijn onder andere flink bezig geweest om een Europees netwerk op te starten.” En je bent in onderhandeling geweest met de pensioenfondsen… “Ja, er is een regel dat een bedrijfstak pensioenfonds (bpf) zelf mag bepalen welke bedrijven binnen hun regels vallen. Het bpf MITT (mode, interieur, textiel en tapijt) had de regel dat als je iéts met textiel doet, en dat kon bij wijze van spreken één paar sokken zijn, je je bij hen moest aansluiten. Dat klopte gewoon niet. Verplichtingen aan pensioenfondsen vind ik fout. En ook in dit geval hield ik voet bij stuk omdat ik wilde winnen, omdat ik het onrechtvaardig vond. Dat proces met onderhandelingen en lobbyen was heel leerzaam en wonderlijk. De macht die de fondsen hebben en het geld, de verschillende belangen en de rol van de overheid daarin, het van het kastje naar de muur gestuurd worden…. een heel bizar proces. Ik gebruik niet snel het woord trots maar we, voorzitter van de PPP Joop van Veelen, directeur Marijke van Hoorne en Hans Biesheuvel, indertijd voorzitter van Ondernemend Nederland, hebben hier wat voor elkaar gekregen. Het MITT heeft zijn verplichtstelling inmiddels aangepast wat gunstig is voor de meeste bedrijven in onze branche. Als PPP hebben we ook een intentieverklaring met hen getekend. De nieuwe verplichtstelling ligt bij
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5