PROMZ MAGAZINE 02-2024

2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 31 Spellen zijn meer dan alleen een bron van vermaak. Ze bieden bedrijven een unieke manier om hun merkwaarden over te brengen, relaties te verdiepen en klantloyaliteit te versterken. Lidi Schilders van Wink Games, vertelt hoe maatwerkspellen een blijvende indruk achterlaten. En dat kan al vanaf kleine oplages. WINK GAMES BIEDT BEDRIJVEN MAATWERK IN SPELLEN WAAROM SPELLEN EEN IDEAAL RELATIEGESCHENK ZIJN Het idee voor Wink Games ontstond spontaan, toen oprichter Lidi Schilders bij een kennis een bordspel op maat zag staan. ‘Het was een relatiegeschenk, en toen we het begonnen te spelen, dacht ik meteen: dit is wat ik wil doen – spellen op maat maken’, vertelt ze. Met een achtergrond in bedrijfskunde besloot Schilders dit idee verder te verkennen. Ze ontdekte al snel dat oplages van 1.500 exemplaren of meer wel mogelijk waren, maar dat aanbieders vaak niet waren ingesteld op kleinere aantallen. ‘Er was vraag naar kleinere oplages, net als naar duurzaamheid en lokale productie, maar de markt was daar nog niet op ingericht.’ Schilders zag een gat in de markt. ‘Aan de ene kant waren er universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstellingen zoals TNO, die spellen wilden inzetten voor educatieve doeleinden. Aan de andere kant was er vraag vanuit bedrijven die op zoek waren naar unieke relatiegeschenken in kleinere aantallen, bijvoorbeeld voor jubilea of speciale evenementen.’ Ze kwam in contact met Mark Schalken, een ondernemer met ervaring in verpakkingen. ‘Zijn kennis over productie en materialen was precies wat we nodig hadden om Wink Games te starten. We zijn nu ruim vier jaar bezig, en richten ons op oplages van honderd tot tweeduizend stuks. Alles wat we maken is maatwerk, geproduceerd in Nederland, en we letten echt op duurzaamheid.’ Kleinere oplages Wink Games heeft inmiddels een gevarieerd klantenbestand opgebouwd. ‘We werken vooral voor opdrachtgevers in het MKB, maar ook grote merken zoals VDL, Bacardi en Coca-Cola weten ons te vinden als ze op zoek zijn naar spellen in kleinere oplages’, legt Schilders uit. Dit zijn vaak bedrijven die een spel willen inzetten als zakelijk relatiegeschenk, bijvoorbeeld voor een evenement of als kerstgeschenk. ‘Voor deze bedrijven is het vaak een eenmalige actie, dus dan is persoonlijke service en een betrouwbare, snelle levertijd erg belangrijk. We kunnen ze begeleiden door het hele proces, van idee tot eindproduct, omdat we de productie volledig in eigen hand hebben.’ Een belangrijk onderscheidend kenmerk van Wink Games is dat ze niet alleen lokaal produceren, maar ook gebruikmaken van materialen uit Nederland. ‘We hebben een team van tien mensen in de productie, en de vormgeving laten we meestal doen door zelfstandige ontwerpers. Zelf richt ik me vooral op sales en marketing’, zegt Schilders. Verfrissend Schilders ziet dat spellen de laatste jaren enorm populair zijn geworden. ‘We merken dat spellen echt weer in de lift zitten, niet alleen als amusement, maar ook als trainingsmiddel en in de vorm van seriGESCHREVEN DOOR - ALLARD FREDERIKS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5