2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 33 WAAROM SPELLEN EEN IDEAAL RELATIEGESCHENK ZIJN ous games. Er is een trend waarin leren steeds vaker via een spel wordt gedaan, bijvoorbeeld in trainingen. Mensen brengen al zoveel tijd door achter een scherm, dat het verfrissend is om iets fysieks te hebben voor een leerervaring.’ Wink Games speelt hierop in met hun werkwijze. ‘Wanneer een klant contact met ons opneemt omdat ze bijvoorbeeld een spel als kerstgeschenk overwegen, beginnen we met een kort gesprek of een online meeting’, legt Schilders uit. ‘Tijdens deze sessie bespreken we de verschillende soorten spellen die mogelijk zijn, het budget, de rol van duurzaamheid, de gewenste oplage en de levertermijn. Omdat we ons richten op kleinere oplages, kunnen we redelijk flexibel zijn in onze aanpak.’ Na het eerste gesprek gaat de klant meestal intern overleggen en volgt daarna een beslissing of Wink Games het spel mag ontwikkelen. ‘Dan hebben we een meeting waarin we echt wat voorbeelden laten zien en de vormgeving bespreken. Vaak doen wij de vormgeving zelf, dus we moeten precies weten waar de wensen en behoeften van de klant liggen. Denk aan de huisstijl, de doeleinden van het spel en andere belangrijke elementen. Meestal gaan er vier tot vijf correctierondes overheen om feedback te verwerken en tot een eindresultaat te komen waar iedereen tevreden mee is.’ Het resultaat is altijd een spel op maat, iets wat vooral in relatiegeschenken en personeelsgeschenken erg belangrijk is. ‘We merken dat klanten vaak geïnspireerd raken door bestaande spellen zoals Monopoly, Triviant of Ticket to Ride, vooral omdat ze zien dat mensen om hen heen meer spellen spelen’, zegt Schilders. ‘We vragen dan welke elementen uit die spellen ze interessant vinden, en die kunnen we vervolgens met elkaar combineren. Afhankelijk van de industrie waarin de klant actief is, kijken we wat passend is.’ van de klant, maar meestal neemt dit tussen de vier en tien weken in beslag.’ Het is volgens Schilders mogelijk om elk aspect van een spel op maat te maken. ‘Je kunt alles personaliseren, van het deksel en de handleiding tot de pionnen en het bord zelf’, legt ze uit. En dat heeft een blijvende impact. ‘Een spel is zo ongeveer het enige relatiegeschenk dat altijd weer uit de kast komt. Het is een leuke manier om kennis te maken met een bedrijf en iets waar mensen over praten omdat ze het gaan spelen. Het biedt een merkbeleving die blijvend is.’ Coca-Cola Een ander voorbeeld van hun werk is het spel dat Wink Games maakte voor Coca-Cola, in samenwerking met marketingbureau Finally. Schilders: ‘Het spel, genaamd De Magische Fabriek, is volledig ontworpen op basis van AI. Het is een relatiegeschenk voor zakelijke relaties van Coca-Cola, bedoeld als bedankje. Het moest origineel zijn en het merk tot leven brengen. Het resultaat was een sprookjesachtig spel met tekenopdrachten, kennisvragen en uitbeeldopdrachten. Het idee is dat je teams vormt en samen het spel doorloopt. Spelenderwijs leer je meer over het merk, bijvoorbeeld over hoeveel producten ze verkopen en wanneer de fabriek werd geopend.’ Volgens Schilders reageren bedrijven vaak enthousiast wanneer ze ontdekken wat de waarde van een spel kan zijn als promotioneel artikel. ‘Als ze zich breed oriënteren op een relatiegeschenk hebben ze vaak nog niet echt een idee van de waarde van een spel. Maar zodra ze zien hoe een spel hun merk tot leven kan brengen en op een originele manier kan worden ingezet, raken ze vaak overtuigd’, zegt ze. ‘Natuurlijk is het niet altijd passend, bijvoorbeeld als het budget niet toereikend is of als een bepaalde tijdlijn niet haalbaar is. Maar over het algemeen zijn bedrijven enthousiast, vooral als ze ontdekken dat een spel een blijvend geschenk is dat hun merk echt onder de aandacht brengt.’ “Een spel is meer dan een geschenk” Maatwerk Een goed voorbeeld van hoe Wink Games maatwerk toepast, is hun samenwerking met schoonmaakbedrijf Vebego bij een spel voor de medewerkers. ‘Uit het gesprek bleek dat het spel niet te veel tekst moest bevatten, omdat niet iedere medewerker de Nederlandse taal goed beheerst. De doelgroep, de wensen van het bedrijf en hun merkwaarden waren allemaal belangrijke factoren die we meenamen in het ontwerp. We beginnen altijd met een conceptversie en werken dan naar het definitieve artwork toe. Hoe lang dat proces duurt, hangt af van de tijdlijn, oplage en specifieke wensen
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5