PROMZ MAGAZINE 02-2024

36 Bordspellen zijn populairder dan ooit. Daar liggen volop kansen voor merken om spellen in te zetten als marketinginstrument. Jeroen Nugteren van Identity Games legt uit hoe bordspellen merkloyaliteit kunnen versterken en hoe ze de omzet omhoog stuwen. IDENTITY GAMES LAAT CONSUMENTEN MET MERKEN SPELEN WAAROM SPELLEN MEER ZIJN DAN VERMAAK Dat een spel een communicatiemiddel is, heeft vanaf het begin in het DNA gezeten van Identity Games, vertelt managing director Jeroen Nugteren. ‘Pas in 2000, na een jaar of acht, ontwikkelden we ons eerste spel voor in de winkels. We doen zo’n twintig tot dertig projecten per jaar voor bedrijven. Er zit altijd een bepaalde druk achter: bedrijven bellen in april – bijvoorbeeld omdat ze volgend jaar vijftig jaar bestaan – en willen met Kerst iets moois geven aan relaties. Dan heb je maar zeven maanden de tijd om iets moois te bedenken en maken. Dat betekent dat wij goed zijn in razendsnel een spel ontwikkelen.’ In binnen- en buitenland spelen mensen spellen van Identity Games, zoals Escape Room The Game, Ik Hou van Holland, Medical Mysteries, The Original Mouthguard Challenge en Who’s The Dude. Het bedrijf won ook verschillende keren de prijs Speelgoed van het Jaar. Daarnaast heeft Identity Games als enige spelontwikkelaar de Nederlandse licentie om Monopoly op maat te maken. Er zijn al talloze tailor made-edities van het wereldberoemde spel gemaakt, onder meer voor steden en lokale supermarkten en voor merken als Rituals en KLM. Doodsteek? Nugteren bevestigt dat spellen de laatste jaren enorm populair zijn. ‘Dat was al voor corona aan de gang. Ik zit meer dan twintig jaar in de spellenindustrie. Bij iedere nieuwe uitvinding voor gezinsvermaak – of het nou de videorecorder was, of de eerste Nintendo, of de tablet – kreeg ik altijd de vraag van mensen: goh, dit is zeker de doodsteek voor bordspellen? Maar spellen hebben nooit ingeboet aan populariteit. Er is tegelijkertijd ook altijd nog de wens van mensen om meer samen te zijn. Dat zorgt ervoor dat er juist meer spellen gespeeld worden. Vooral de doelgroep van 15 tot 35 jaar speelt veel vaker bordspellen.’ Nugteren ziet wel dat kinderen van 8 tot 12 jaar minder spellen spelen dan vroeger. ‘Tot hun twaalfde zijn ze meer thuis en hebben ze veel online contact met vrienden. Maar jonge ouders gaan wel met bordspellen aan de slag en introduceren

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5