2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 37 het bij hun kinderen.’ Zeker in de coronatijd heeft de branche veel spellen kunnen verkopen, voegt hij eraan toe. ‘Daardoor heeft een nieuwe doelgroep weer ontdekt hoe leuk het is.’ Een fenomeen is ook dat jongeren spelletjesavonden organiseren. Onder studenten zijn spelletjescafés populair. Merken zouden hier ook op kunnen inhaken, meent Nugteren. ‘Het biedt de kans om met je merk langere tijd op tafel te komen en op een positieve manier de aandacht te krijgen.’ Verschuiving Als je de populariteit van spellen kent, is het opvallend dat merken daar niet zo op lijken in te spelen door ze in te zetten als relatiegeschenk of als promotioneel product. Nugteren: ‘Ik denk dat marketeers niet altijd doorhebben dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden en dat bordspellen zo in trek zijn. Wij krijgen wel de vraag om spellen in te zetten voor sales promotion, maar meestal is dit dan gericht op het gezin. Bijvoorbeeld een merk zonnebrandcrème dat een spel wil om mensen erop te wijzen dat ze zich op tijd moeten insmeren. Dat is echt bedoeld voor families.’ Maar er zijn veel meer doelgroepen die warmlopen voor spellen, zoals jongeren en studenten, benadrukt Nugteren. Het idee dat spellen met kinderen gespeeld moeten worden, is achterhaald. Toen het bordspel Catan – toen nog Kolonisten van Catan – dertig jaar geleden uitkwam, waren speelgoedwinkels sceptisch. Ze dachten dat het niet zou verkopen, omdat het niet gericht was op kinderen. Ze hadden ongelijk; Catan is nog steeds een van de populairste bordspellen wereldwijd. Je kan dus prima per doelgroep een spel ontwikkelen, stelt Nugteren. ‘Of je kan juist heel bewust doelgroepen met elkaar in contact brengen. Zo hebben we voor Coca-Cola een driegeneratiespel gemaakt. Met vragen waar opa en oma het antwoord op weten, of vaders en moeders, of juist de kinderen.’ Bereik vele malen groter dan oplage Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat spellen verbinding stimuleren, de fantasie prikkelen, voor educatie en verbeeldingskracht kunnen zorgen en plezier bieden aan jong en oud. ‘Spellen zorgen voor een glimlach. Het is gezellig’, zegt Nugteren. ‘Daarom zijn ze ook zo waardevol als promotioneel artikel. En een spel wordt door meerdere mensen gespeeld. Je bereikt er niet alleen de ontvanger mee. Het bereik is vele malen groter dan de oplage. En het wordt vaker uit de kast gehaald.’ ‘We maken ook spellen voor zorggroepen’, vervolgt Nugteren. ‘Bijvoorbeeld een spel dat een zorgmedewerker samen met een cliënt kan spelen. Dat kan verlichting brengen, als die patiënt het even zwaar heeft. We hebben ook spellen ontwikkeld rond inclusiviteit, waarin je er spelenderwijs achterkomt dat dingen niet altijd even eerlijk zijn als je een bepaalde kleur of geslacht hebt. Ik ben er trots op dat we zo ook een steentje kunnen bijdragen aan maatschappelijke thema’s.’ Duurzaamheid is een thema dat steeds zwaarder weegt voor bedrijven, weet Nugteren. Ook op dat punt scoren bordspellen goed. ‘Een spel kun je in het algemeen maken van papier of karton. Wij werken met FSC-karton, dus het kan uiteindelijk gewoon bij het oud papier. Maar het voordeel is dat mensen een spelletje eigenlijk nooit weggooien. Het is van waarde. En hoe beter de kwaliteit is, hoe vaker het spel gespeeld wordt en hoe vaker je als merk op tafel komt.’ Goede kwaliteit Consumenten kijken bij een spel vooral naar de hoeveelheid tijd die ze erin investeren, stelt Nugteren. ‘Als ze ergens twee uur van hun tijd insteken, mag het best wat kosten. Dat zie je ook terug in de spellen van tegenwoordig. De verschillende onderdelen zijn van goede materialen GESCHREVEN DOOR - ALLARD FREDERIKS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5